Tutkimus kouluverkon muutoksista:

Koulujen oppilasmäärät kasvaneet etenkin alakouluissa

Oppilaitosten oppilasmäärät ovat kasvaneet viimeisen kolmentoista vuoden aikana, selviää ARTTU2-tutkimusohjelman raportista, jossa käsitellään muutoksia kouluverkossa 40 tutkimuskunnassa.

Alle 50 oppilaan alakoulujen määrä on laskenut ja 100–299 oppilaan alakoulujen määrä on noussut. Yläkouluissa muutos on vähäistä, kun taas yhtenäiskouluissa 500–999 oppilaan yksiköitä on tullut lisää. Yli tuhannen oppilaan lukioiden määrä on samassa ajassa yli kaksinkertaistunut.

Kouluverkko, johon otetaan mukaan sekä peruskoulut että lukiot, on muuttunut kaikissa tarkastelluissa kunnissa ja kaupungeissa 13 vuodessa. Muutos on kohdistunut kuitenkin lähes yksinomaan alakouluihin.

ARTTU2-tutkimuskunnista Askola, Petäjävesi, Mustasaari ja Lempäälä ovat supistaneet kouluverkkoaan vain yhdellä koululla tarkastelujakson aikana.

Suhteellisesti suurinta peruskoulu- ja lukioverkon muutos on ollut Keiteleellä, Hirvensalmella, Kemiönsaarella, Parkanossa ja Jyväskylässä.

Espoo ja Raisio ovat ainoat ARTTU2-tutkimusohjelmaan osallistuneet kunnat, joissa alakoulujen kouluverkko on kasvanut vuosien 2001–2012 aikana.

Tutkimuksen mukaan suurin osa kouluverkkomuutoksista ajoittuu valtuustokausille 2005–2008 ja 2009–2012, joille myös ajoittuvat pienkoululisän poistuminen, talouden taantuma sekä lukuisat kuntaliitokset.

Uusien koulujen perustaminen painottuu selkeästi valtuustokaudelle 2009–2012. Tuolloin yhtenäiskoulujen määrä lisääntyi ja yläkoulujen määrä laski etenkin suurissa kaupungeissa.

ARTTU2-tutkimusohjelmassa 40 kuntaa

Raportissa Kouluverkkomuutokset ARTTU2-kunnissa 2000-luvulla tarkastellaan, miten väestörakenteen, oppilasmäärien ja kouluverkon muutos näkyy tilastoissa kolmentoista vuoden aikajaksolla.

Tutkimuksen kohteina ovat ARTTU2-tutkimusohjelmassa mukana olevien 40 kunnan kouluverkkomuutokset vuosina 2001–2012.

ARTTU2-tutkimusohjelmassa ovat mukana seuraavat kunnat: Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli ja Vöyri.

Lisätietoja koulupalvelut-osaprojektista ja ARTTU2-tutkimusohjelmasta osoitteessa www.kunnat.net/arttu2

Raportti: Sami Tantarimäki & Anni Törrönen: Kouluverkkomuutokset ARTTU2-kunnissa 2000-luvulla. Uutta ARTTU2-ohjelmasta. Julkaisuja nro 2/2016.

Kuvio kuntauutiseen kouluverkosta toukokuu 2016

Kuvio. Peruskoulujen lakkautusten määrät vuosina 2001–2014 (lkm:t)
(Lähde: Kuvio 9 em. raportissa).