Kunnallisvalituksesta hallintovalitukseen kaava-asioissa

Professori Eija Mäkisen laatiman selvitys valituslajin muuttamisesta on valmistunut. Selvitys on laadittu ympäristöministeriön toimeksiannosta ja sen taustalla on hallitusohjelman tavoitteet, joilla pyritään nopeuttamaan kaavoituksen ja rakentamisen muutoksenhakumenettelyjä.

​Professori Mäkinen katsoo, että kunnallisvalitus on kaavoituksessa perinteinen ja edelleen toimiva kunnallista itsehallintoa suojaava valituslaji. Mäkisen selvityksen mukaan valituslajin muutos ei nopeuttaisi valitusmenettelyä kokonaisuutena.

Nykyään kaavoituksesta voi valittaa kunnallisvalituksella, jollaisen voivat tehdä kuntalaiset. Valituslajin muutos merkitsisi sitä, että kunnan jäsenellä ei olisi enää automaattisesti valitusoikeutta, vaan valittaa saisi vain asianosainen.  Valituslajin muutos merkitsisi myös muutoksia valitusprosessiin.

Mäkisen selvityksessä tarkastellaan valituslajin muutoksen perustuslaillisia reunaehtoja; asianosaisen oikeutta tehokkaaseen oikeussuojaan, osallistumis- ja vaikuttamisoikeuksia, vastuuta ympäristöstä, hallinnon lainalaisuutta ja kunnallista itsehallintoa. Selvitys julkaistiin 11.3.2016 pidetyssä  tilaisuudessa, jossa Mäkisen selvitystä kommentoivat dosentti, OTT Kari Kuusiniemi ja professori Tapio Määttä.

Linkkejä: