Kunnat osallistuivat aktiivisesti perustoimeentulotuen Kela-siirron aluetilaisuuksiin

Kuntaliitto ja Kela järjestivät yhteistyössä perustoimeentulotuen Kela-siirron alueellisia yhteistyö- ja infotilaisuuksia helmikuussa Kelan kaikissa viidessä vakuutuspiirissä. Tilaisuudet oli suunnattu kuntien sosiaalijohdolle ja toimeentulotuki- ja aikuissosiaalityön asiantuntijoille. Tilaisuuksiin osallistuttiin joko paikan päällä viidellä järjestämispaikkakunnalla tai seuraamalla niitä videoyhteyden avulla. Tilaisuuksien videotallenteet ja materiaalit on saatavissa Kelan sivuilla myöhempää käyttöä varten.

Aluetilaisuudet tiivis paketti siirron toimeenpanon tilanteesta ja tulevaisuuden askelmerkeistä

Kaikkien aluetilaisuuksien avaajina toimivat Kelan uusien vakuutuspiirien johtajat, jotka toivottivat kunnat lämpimästi tervetulleiksi ja toivoivat jo aloitetun alueellisen sekä paikallisen yhteistyön edelleen tiivistyvän vuoden 2016 aikana. Aamupäivän aikana kuultiin myös Kelan hankepäällikkö Heli Kauhasen ja Kuntaliiton lakimies Maria Porkon yhteisesitys Kela-siirron mahdollistavista keskeisimmistä lainsäädäntömuutoksista ja muutosten käytännön toimeenpanosta Kelassa. Lisäksi esiteltiin kunnille Kelassa valmisteilla oleva tietojen- ja hakemusten välitysjärjestelmä, Kelan uusi organisaatiorakenne ja perustoimeentulotuen toimeenpanon ja viranomaisyhteistyön kannalta kunkin vakuutuspiirin keskeisimmät Kelan vastuuhenkilöt.

Iltapäivän tavoitteena oli edelleen vahvistaa kuntien ja Kelan yhteistyösuhteita ja keskinäistä luottamusta yhteisen sosiaalihuollon tehtävän hoidossa. Konkreettisesta toimeentulotukiyhteistyöstä kertoivat videotervehdyksellä Vantaan palvelupäällikkö Virve Flinkkilä ja ratkaisukeskuksen päällikkö Anita Vohlonen Kelasta.

Kelan palveluperiaatteita ja palvelukanavia sekä tulevaisuuden toimeenpanon askelmerkkejä alueellisesta ja paikallisesta näkökulmasta esittelivät Kelan asiakaspalvelu- ja ratkaisutyön johtajat ja esimiehet. Jokaisessa tilaisuudessa esiteltiin myös siirron henkilöstörekrytoinnin aikataulu ja perusperiaatteet. Lopuksi kaikissa tilaisuuksissa oli varattu runsaasti aikaa ilmoittautumisen yhteydessä kerättyjen ennakkokysymysten läpikäyntiin ja yhteiseen keskusteluun siirron tulevista askelmerkeistä. Tilaisuuksien puheenjohtajana toimi Kuntaliiton erityisasiantuntija Ellen Vogt.

Ilmoittautumisten ja läsnäolon perusteella aluekierroksella tavoitettiin arviolta vähintään 75 prosenttia kunnista. Keskimäärin vajaa puolet kunkin alueen kunnista osallistuivat tilaisuuksiin paikan päällä. Lisäksi tilaisuuksien suoria videolähetyksiä seurasi sadasta yli kolmeensataan toimeentulotuen Kela-siirrosta kiinnostunutta kuntaa ja muuta tahoa. Kuntien lisäksi tilaisuuksien videolähetyksiä seurattiin laajasti myös Kelassa.

Siirto herättää kunnissa sekä innostusta että huolta

Kunnat suhtautuvat siirtoon pääasiassa myönteisesti, mutta tilaisuuden esiintyjät saivat vastata myös kiperiin kysymyksiin ja kritiikkiin. Vuorovaikutteisena viestintävälineenä oli käytössä twitter ja tätäkin kautta saatiin sekä kriittistä että positiivista palautetta. Eniten kuntia uudistuksessa mietitytti asiakkaiden ohjautuminen Kelasta kunnan sosiaalityön palveluihin sekä kaikkein heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden asema. Lisäksi huolta herätti suunnitellut tietojärjestelmäratkaisut ja hakemusten siirtämiseen liittyvät haasteet ja manuaalisen työn määrän mahdollinen kasvu kunnissa siirron jälkeen. Kelalle kohdistettiin myös runsaasti yksityiskohtaisia kysymyksiä siitä, miten Kela konkreettisesti ratkoo perustoimeentulotuen toimeenpanoon liittyviä monia yksityiskohtia.

Kaikkiaan tilaisuuksien henki oli positiivinen. Siirron jälkeisen uudenlaisen roolin hahmottaminen on kunnissa vielä eri vaiheissa, mistä syystä kuntien keskinäinen alueellinen ja maakunnallinen verkottuminen sekä Kela-yhteistyön tiivistäminen on tärkeää. Kaikissa tilaisuuksissa todettiin yhteisesti, että vaikka haaste on suuri, se sisältää myös suuria mahdollisuuksia parantaa nykyistä palvelujärjestelmää yhteisen asiakkaan hyväksi. Kelan edustajat korostivat erityisesti sitä, että he tarvitsevat kuntien syvällistä asiantuntemusta toimeentulotuesta sekä hyviä käytäntöjä oman toimeenpanon valmistelunsa tueksi. Tästä syystä vain yhdessä ja yhdessä tekemällä uudistuksesta pystytään tekemään paras mahdollinen.

Mikäli kunta on kiinnostunut liittymään mukaan Kuntaliiton Toimeentulotuki- ja aikuissosiaalityön verkostoon, voitte ottaa suoraan yhteyttä erityisasiantuntija Ellen Vogtiin (ellen.vogt@kuntaliitto.fi). Verkoston toiminta on osallistujille maksutonta ja vapaaehtoista.

Linkkejä: