Kunnat ovat hyvin halukkaita turvaamaan omistamiensa metsien luontoarvoja

Suomen ympäristökeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen selvityksen mukaan kunnat olivat kevääseen 2015 mennessä suojelleet Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmalla (METSO) yli 2 100 hehtaaria metsiään. Kuntien kohteet ovat laajempia kuin muiden maanomistajien METSO -kohteet keskimäärin. Etenkin laajat, kuten kymmenien ja jopa satojen hehtaarien kohteet parantavat toimintaohjelman vaikuttavuutta ja vähentävät suojelun hallinnollisia kustannuksia.

​METSO -ohjelmaan soveltuvia kohteita kartoitettiin vuosina 2010-2012 kaikkiaan 50 kunnassa ympäristöministeriön rahoittamana. METSO -kriteerit täyttäviä kohteita löytyi lähes 10 000 hehtaaria ja näistä kohteista 78 % on selvityksen mukaan päätetty turvata tai suojella ainakin jollakin keinolla. Käytetyin keino on ottaa luontokohteet huomioon metsäsuunnittelussa. Osa kohteista on päätetty suojella luonnonsuojelualueina.

Kunnat voivat edelleen tarjota kohteitaan METSO-ohjelmaan

METSO tarjoaa edelleen kunnille mahdollisuuden saada korvausta arvokkaiden metsien suojelusta. Ohjelman valintakriteerit täyttävä metsäalue voidaan suojella yksityisenä luonnonsuojelualueena tai myydä valtiolle luonnonsuojeluun.

METSO -suojelu on vapaaehtoista. Kohteen rajauksesta ja suojelun keinosta neuvotellaan ELY-keskuksen kanssa, joka antaa kohteesta korvaustarjouksen. lopullisen ratkaisun tarjouksen hyväksymisestä tekee kunta.

Luonnonsuojelualueet kuntalaisten hyväksi

METSOn avulla voidaan suojella luonnon monimuotoisuutta ja samalla edistää kuntalaisten mahdollisuuksia virkistäytymiseen, liikuntaan, marjastukseen, sienestykseen ja luontoharrastuksiin. METSO -kohteet voivat myös tukea kunnan retkeilyreitistöä ja paikallista matkailuelinkeinoa.

Lisää METSOsta: