Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio 21.3.2016:

Kunnilla edelleen keskeisiä tehtäviä sote-palvelujen siirtyessä kunnilta maakunnille

​Kunnilla on edelleen ikääntyneen väestön hyvinvoinnin ja arjen sujumisen kannalta keskeisiä tehtäviä vaikka sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy maakunnille vuoden 2019 alussa, muistutti Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio Helsingissä maanantaina 21.3.2016. Tainio puhui Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa -kärkihankkeen avausseminaarissa.

- Ikääntyneen väestön hyvinvoinnin ja palvelujen turvaamiseksi saumaton yhteistyö kuntien ja maakuntien välillä on välttämätöntä. Näin vältytään osaoptimoinnilta puolin ja toisin.

Kuntien vastuulla ovat jatkossakin asuntopolitiikka, yhdyskuntasuunnittelu, kaavoitus ja tonttipolitiikka, liikenne sekä koulutus-, kulttuuri- ja liikuntapalvelut. Kunnat vastaavat myös kuntalaistensa hyvinvoinnin edistämisestä. Kuntien elinkeinopolitiikka yritystoiminnan edistämisessä on tärkeässä asemassa. Järjestöt tekevät paikallisesti tärkeää työtä ikäihmisten parissa. Ikäihmiset itse myös ovat aktiivisia toimijoita järjestöissä.

Maakuntien vastuulle siirtyvät iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalvelut muodostavat laajan kokonaisuuden. Kokonaisuus sisältää muun muassa ehkäisevät ja kuntouttavat palvelut, kotihoidon ja muut kotona asumista tukevat palvelut, omaishoidon tuen, lääkäri- ja muut perusterveydenhuollon palvelut sekä erikoissairaanhoidon. Kärkihankkeessa iäkkäiden palvelukokonaisuuksien kehittäminen ja juurruttaminen ovat keskeisessä asemassa.

- Kärkihanke kannattaa toteuttaa kiinteässä yhteistyössä sote-uudistuksen valmistelun kanssa, Tainio totesi.

- Kunnat ja kuntayhtymät ovat joka tapauksessa käynnistäneet tai käynnistämässä iäkkäiden palvelukokonaisuuksien valmistelun osana sote-uudistuksen valmistelua.

Sote-uudistuksen valmistelu ja integraation toteuttaminen vaativat tietoa asiakkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä yli sektorirajojen. Ellei päättäjillä ole mahdollista tarkastella asiakkaiden palvelujen käyttöä yli sektorirajojen, sujuvaa palveluketjua on mahdoton toteuttaa.

Kuntaliiton ja Aalto-yliopiston tutkimuksessa tarkastellaan ensi kertaa kattavasti iäkkäiden ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttöä ja kustannuksia suurissa ja keskisuurissa kunnissa. Alustavien tulosten mukaan kymmenen prosenttia 75 vuotta täyttäneistä aiheuttaa noin 60 prosenttia iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksista. Jatkossa on tärkeää selvittää tarkemmin sitä, millaisista asiakkaista ja palvelujen käytöstä tämä kymmenes muodostuu.

- Lääkäripalvelujen ja erityisesti geriatrisen asiantuntemuksen järjestäminen kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen asiakkaille vähentää päivystyspalvelujen käyttöä ja asiakkaiden siirtoa tarpeettomasti eri hoitopaikkojen välillä, muistutti Tainio. Toiminnan kehittäminen yli hallintorajojen mahdollistaa tehokkaammat ja asiakaskeskeisemmät palvelut tulevaisuudessa.​

Linkkejä: