Kuntademokratia digiaikaan

Oikeusministeriö ylläpitää ja kehittää maksuttomia ja kaikille avoimia sähköisiä demokratiapalveluita. Kansalaisaloite.fi, kuntalaisaloite.fi, lausuntopalvelu.fi, nuortenideat.fi ja otakantaa.fi helpottavat kansalaisten osallistumista päätöksentekoon ja edistävät avointa hallintoa. Palvelut on koottu demokratia.fi-sivustolle, josta löytyy myös tietoa mm. vapaaehtoistyön verotuksesta ja luvista sekä muuta ajankohtaistietoa osallistumiseen ja kansalaisvaikuttamiseen liittyen.

Kunnat voivat ottaa kaikki demokratiapalvelut veloituksetta käyttöönsä.Kuntalaisaloite.fi-palvelua käyttävä kunta saa palvelussa tehdyt aloitteet sähköisesti esimerkiksi kirjaamon sähköpostiosoitteeseen. Kunta voi lisätä verkkosivuilleen näkymän aloitteista, jotka kuntaan on tehty palvelun kautta. Otakantaa.fi-palvelussa kunta voi avata keskustelun tai kyselyn valmisteilla olevista asioista. Lausuntopalvelu.fi tuo julkishallinnon lausuntopyynnöt kaikkien ulottuville yhteen osoitteeseen. Nuortenideat.fi on vaikuttamispalvelu kaikille nuorille, ja sen voi ottaa käyttöönsä esimerkiksi kunta tai vaikkapa kunnan nuorisotoimi, oppilaitos tai nuorten toimijaryhmä.

Demokratia.fi-sivuston materiaalipankkiin on koottu sähköisten demokratiapalveluiden esitteet, logot, bannerit ja markkinointimateriaalit. Materiaalipankista löytyy myös graafiset ohjeistukset palveluiden logojen käyttämiseksi. Kunnat voivat tilata materiaalipankista maksuttomia esitteitä ja muita materiaaleja jaettavaksi kuntademokratiaan, osallistumiseen ja kansalaisvaikuttamiseen liittyvissä tapahtumissaan. Tuotteita on rajoitettu määrä, ja niiden saatavuus vaihtelee tuotteesta riippuen.

Lisätietoja antaa Oikeusministeriön viestintäsuunnittelija Liisa Männistö(etunimi.sukunimi [at] om.fi tai puh. 02951 50231).

Linkkejä: