Kuntajohdolta kerätään näkemyksiä ja kokemuksia kokeilutoiminnasta ja kokeilukulttuurista

​Kuntaliitto on käynnistämässä Uskalla kokeilla -ohjelmaa ja markkinointikampanjaa, joilla pyritään tekemään näkyväksi kuntien ja alueiden kokeilutoimintaa sekä edistämään kuntalähtöisiä kokeiluja. Ohjelman kehittämiseksi ja kokeiluihin liittyvän verkostoitumisen edistämiseksi kuntien ja kuntayhtymien johdolle ja kehittämisestä vastaaville on lähetetty 3.2.2016 Uskalla kokeilla -kysely. Kyselyllä pyritään kartoittamaan johtajien näkemyksiä ja kokemuksia kokeilutoiminnasta ja -kulttuurista.

Kuntaliitto laatii parhaillaan myös ehdotusta Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmaan liittyvän kokeilutoiminnan toteuttamisesta. Kyselyssä kartoitetaan kuntien ja kuntayhtymien kiinnostusta LAPE -ohjelmaan liittyvistä mahdollisista kehittämiskohteista. Kyselystä saatavaa tietoa voidaan tältä osin hyödyntää monin tavoin maakunnallisen tilannearvion laadinnassa ja kokeilutoiminnan suunnittelussa.

Kyselyn vastauksia toivotaan 18.2.2016 mennessä. Kyselyn tuloksista laaditaan yhteenveto, joka julkaistaan kevään aikana ohjelman verkkosivuilla (kunnat.net/uskallakokeilla, sivu ei vielä käytössä) ja Innokylässä Uskalla kokeilla -ohjelman työtilassa.