Kuntaliiton ammatillisen koulutuksen omistajaohjausprojekti

​Suomen Kuntaliitto käynnistää 3-vuotisen ammatillisen koulutuksen omistajaohjausprojektin.
Projekti liittyy tiiviisti hallitusohjelman kärkihankkeena vuosina 2016 - 2018 toteutettavaan ammatillisen toisen asteen koulutuksen reformiin, jossa uudistetaan ammatillisen koulutuksen toiminta- ja rahoituslainsäädäntö, toimintaprosessit ja järjestäjärakenne sekä ammatillisen koulutuksen rahoitus, säätely ja ohjaus. Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on käynnistämässä v. 2016 ammatillisen koulutuksen tulosohjausmenettelyn kokeiluhankkeita, joissa olisi tärkeää löytää tasapaino kuntien ja  valtion ohjauksen välillä.

Projektissa kehitetään ja tuetaan kuntien omistajaohjausta ammatillisessa koulutuksessa sekä kuvataan tarkoituksenmukaisia ohjausmekanismeja. Keskeisenä tavoitteena on kehittää ja tukea kuntien ammatillisen koulutuksen omistajaohjausta löytäen tasapaino kuntalain (410/2015) 46§:n omistajaohjauksen ja valtion ohjauksen välillä. Samalla luodaan käytäntöjä kuntayhtymien /osakeyhtiöiden usean eri kunnan strategioiden ja omistajaohjauksen yhteensovittamiseen alueilla.

Projektin kuluessa v. 2016 - 2018 pyrimme myös rakentavasti vaikuttamaan valmisteilla olevaan ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöön (toimintalainsäädäntö ja rahoituslaki) vuorovaikutuksessa opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Samoin projektissa tullaan käsittelemään 1.6.2017 lukien sovellettavaksi tulevat Kuntalain osat. Niissä on aiempaan verrattuna vahvistettu kuntien omistajaohjausta.

Projektin tuotoksena kehitetään käytäntöjä koulutuksen järjestäjien ja niiden jäsenkuntien omistajaohjaukseen, kun toimintaympäristö muuttuu. Käytänteet mallinnetaan ja laaditaan julkaisu hyvistä omistajaohjauksen käytänteistä. Projekti toteutetaan yhteistyössä osallistujien kanssa. Kuntaliiton ja FCG:n asiantuntijat sekä ulkopuoliset ekspertit suunnittelevat ja toteuttavat projektiin sisältyvät koulutukset välitehtävineen.  Projektissa on suunniteltu toteutettavaksi kunakin vuonna kolme työseminaaria ja yksi aluetilaisuus kullakin mukaan tulevalla noin viidellä alueella vuosittain.

Projektiin tullaan valitsemaan vähintään viisi kuntaomisteista koulutusorganisaatiota (kky:t /oy:t) ja niiden jäsenkuntia.