Kuntaliiton hallitus hyväksyi Yhdyskuntien kehittämisen linjaukset 28.4.2016

​Linjaukset on laadittu Kuntaliiton Alueet ja yhdyskunnat -yksikössä liiton edunvalvonnan ja palvelutoiminnan pohjaksi. Linjaukset on laadittu yksikön omana työnä keskustellen liiton muiden yksiköiden asiantuntijoiden sekä kuntien, seutujen ja maakunnan liittojen edustajien kanssa.

Linjauksilla Kuntaliitto haluaa olla mukana etsimässä ratkaisuja, jotka mahdollistavat sekä kuntien että tulevien maakuntien edellytykset ja hyvän työnjaon yhdyskuntien kehittämisessä ja alueiden kilpailukyvyn edistämisessä. Tässä työssä eri tekijät ja valinnat vaikuttavat aina toisiinsa. Hallinnon tulevat muutokset lisäävät vaikeuskerrointa. Tästä syystä on tärkeää, että yksittäisten kysymysten pohdinnan sijaan kannanmuodostusta tarkastellaan yhdyskuntien kehittämisen kokonaisuuden näkökulmasta ja sanotaan julki, mikä on tärkeää.

Linjaukset parantavat liiton edellytyksiä kuntien ja alueiden näkökulmat huomioon ottavaan edunvalvontaan, palveluun ja kehittämistoimintaan. Niiden konkreettisena tavoitteena on kuvata, minkä keskeisten periaatteiden pohjalta suomalaisia yhdyskuntia tulisi kehittää ja minkälainen ohjausjärjestelmän tulisi olla. Pitkän aikavälin tavoitteena on luo-da kunnille ja alueille paremmat edellytykset tehdä oikeaan osuneita valintoja yhdyskuntien kehittämisessä.