Kuntaliiton maaseutuverkosto käynnistyy syyskuun alussa

Maaseutuverkoston perustaminen on kiinnostanut maaseutuasioista vastaavia kuntien ja kuntayhtymien viranhaltijoita. Yli 170 henkilöä on vastannut maaseutuverkoston perustamista koskevaan kyselyyn ja vastaukset antavat hyvän pohjan verkoston toiminnan suunnittelulle ja käynnistämiselle.

Kyselyssä selvitimme, mitä teemoja verkoston toiminnassa tulisi olla mukana. Vastausten perusteella tärkein teema on maaseudun elinkeinojen kehittäminen. Toiseksi eniten vastauksia sai maakuntien ja kuntien tehtävien rajapinnat ja yhteistyön teemaryhmä. Tämä tulee sisältämään myös haja-asutusalueiden palvelut, jotka moni nosti tärkeäksi teemaksi. Samoin digitalisaation mahdollisuudet maaseudulla tarvitsee oman teemaryhmänsä. Lisäksi maatalouden tukihallinnon ja lomituspalveluiden omille teemaryhmille on selkeä tarve.

Verkoston ”kotipesäksi” tulee työtila Kuntaliiton Eksaittiin, joka toimii sekä tiedonvälityspaikkana että keskustelualustana. Lisäksi verkostossa järjestetään sekä alueellisia ja valtakunnallisia seminaareja että teemakohtaisia tapaamisia. Monet toivoivat myös etäosallistumisen mahdollisuutta seminaarien ja teemaryhmien tapaamisissa ja etäyhteyksiä tullaankin hyödyntämään mahdollisimman paljon.

Maaseutuverkostossa voidaan kehittää uusia toimintatapoja ja tehdä kuntien edunvalvontaa ja varmistaa esim. hyvien käytäntöjen levittämistä ja hyödyntämistä. Maaseutuverkosto on avoin sekä kuntien että kuntayhtymien, erityisesti maakuntaliittojen, viranhaltijoille, jotka toimivat erilaisissa maaseudun kehittämistehtävissä. Samasta organisaatiosta verkostoon on tervetullut useampikin henkilö.

Maaseutuverkostoon liittyminen tapahtuu vastaamalla tähän kyselyyn, joka on avoinna elokuun loppuun saakka. Vielä ehdit mukaan! Syyskuussa verkoston teemaryhmät muodostetaan, Eksaitti avataan ja toiminta käynnistetään.

Lisätietoja:

Taina Väre, erityisasiantuntija