Kuntaliitto analysoi kuntien sote-lausunnot kattavasti

Kuntaliitto julkaisi analyysin 502 lausunnosta, jotka annettiin hallituksen linjauksista itsehallintoaluejaon perusteista ja sote-uudistuksen askelmerkeistä.

Analyysissä käydään läpi kattavasti kuntien vastaukset maakuntajaosta, rahoituslinjauksesta sekä alueiden luontaisista yhteistyösuunnista.

Aineistosta käy ilmi, että 79 prosenttia kunnista hyväksyy maakuntajaon perustaksi. Yli 50 000 asukkaan kunnista luku on 65 prosenttia.

Yli 100 000 asukkaan kunnista kolmasosa hyväksyy maakuntajaon. Alueellisesti eniten kritiikkiä jakoa kohtaan tulee Uudeltamaalta, Pirkanmaalta sekä Etelä- ja Pohjois-Savon rajalta.

Analyysissä käydään läpi kuntien perusteluita maakunnan vaihtamiselle sekä sitä, millä kriteereillä kuntien mielestä tulisi päättää siitä, mitkä kolme itsehallintoaluetta järjestäisi sote-palvelut muiden alueiden kanssa. Vastaukset on luokiteltu mm. kuntien koon mukaan.