Mitä väliin jää?

Kuntaliitto käynnisti projektin kuntien ja itsehallintoalueiden rajapinnoista

Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus sekä aluehallintouudistus pureutuvat perustavanlaatuisesti kuntienpohjaisen järjestelmän uudistamiseen. Kunnat ovat aikaisemmin vastanneet sosiaali- ja terveyspalveluista mutta jatkossa vastuu näiden palveluiden järjestämisestä siirtyy maakunnille.  Kunnissa nämä palvelut ovat sitoutuneet kiinteästi myös kunnan muihin toimintoihin. Uudessa tilanteessa on tärkeää tarkastella tulevaa kokonaisuutta hyvinkin tarkkaan.

Uuden järjestelmän rajapinnat herättävät paljon keskustelua. Rajapinta tulevaisuudessa käsittää niin kuntien ja itsehallintoalueen välistä rajapintaa kuin myös itsehallintoalueiden välisiä rajapintoja. Näissä tilanteissa korostuvat erityisesti palvelujen toimivuus, tuloksellisuus sekä kuntalais- ja asiakaslähtöisyys. Uudistusten myötä riskinä on rajapinta-aukkojen ja rajapintapäällekäisyyksien muodostuminen. Rajapinta-aukot vaikeuttavat asiakkaiden palvelua ja samalla saattaa syntyä asiakkaan pompottelua. Rajapintapäällekäisyyksissä molempien tahojen tuottamat palvelut aiheuttavat resurssihukkaa.

Kuntaliitto on käynnistänyt osana Tulevaisuuden kunta -ohjelmaa rajapintoja ruotivan projektin, jonka tavoitteena on:

1. Selvittää, mitkä ovat rajapintapalveluja ja -tehtäviä ja miten vastuut jakautuvat kuntien, itsehallinto-alueiden sekä kuntien yhteistyöorganisaatioiden välillä
2. Hahmottaa, miten rajapintaan liittyviä palveluja ja -tehtäviä suunnitellaan, resurssoidaan, toteutetaan ja arvioidaan ml neuvottelu- ja vuorovaikutuskäytännöt
3. Tuottaa ehdotuksia, miten em näkökulmat otetaan huomioon itsehallintoalueiden ja sote-järjestämislain valmistelussa, lakien toimeenpanossa sekä ARTTU2 -tutkimusohjelmassa.

Kunnat ovat tärkeässä asemassa rajapintoja selvennettäessä. Tästä syystä projektin työn tueksi on muodostettu kuntatoimijoista koottu Advisery board, jonka tehtävänä on avustaa ja kommentoida projektin tuottamaa tietoa rajapinnoista. Erityisesti rajapintoja tarkastellessa on huomioitava myös kuntien ja itsehallintoalueiden roolin valmistelun synkronointi. Valmistelua ei voi tehdä, kun tiedetään toisen valmistelun linjat vaan kuntien ja itsehallintoalueiden roolit on valmisteltava yhdessä.