Kuntaliitto suosittelee Perusterveydenhuollon tuotteistusjärjestelmä pDRG:n käyttöönottoa

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen rinnalla tarvitaan toiminnallisia muutoksia ja päätöksentekoa tukevia välineitä. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoilla ei ole ollut käytettävissään riittävää, yhdenmukaisella tavalla tuotettua tietoa perusterveydenhuollon palveluista ja niiden sisällöistä, palvelukokonaisuuksista tai ”tuotteista”. Yhteisesti jaettu käsitys ja malli palvelutuotannon kuvaamisesta on puuttunut, kuten myös täsmällinen laskentatieto, tieto kustannuksista, vaikuttavuudesta ja muusta laadusta.

​Hyvinvoinnin edistämisessä ja sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä ja kehittämisessä tarvitaan palveluiden tuottavuuden, tehokkuuden ja vaikuttavuuden tarkasteluun soveltuvia välineitä. Näiden tulee mahdollistaa myös tietojen vertailukelpoisuus eri toimijoiden välillä.

Kuntaliitto suosittelee Perusterveydenhuollon tuotteistusjärjestelmän, pDRG:n käyttöönottoa kattavasti perusterveydenhuollossa. pDRG on johtamisen ja kehittämisen väline, joka soveltuu

• sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä vastaaville

• palveluiden tuottajille

• kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöille ja johtaville viranhaltijoille sekä

• kansallisen tai alueellisen tason ohjauksesta, seurannasta ja valvonnasta vastaaville.

Järjestelmän avulla saadaan kuva väestön palvelutarpeista, palveluiden käytöstä ja kustannuksista. Sitä voidaan hyödyntää myös laadun ja saavutetun terveyshyödyn mittaamisessa, työnjaon ja toiminnan tuottavuuden tarkastelussa, laskutuksen ja budjetoinnin perustana, hinnoittelun apuna sekä käyttäjien väliseen summatietojen vertailussa (benchmarking).

pDRG on kehitetty yhdessä kuntakentän kanssa ja perustuu pitkäjänteiseen kehittämistyöhön. Käytännön kehittämistyöstä vastaa Kuntaliiton ohjaamana ja järjestelmän käyttäjistä koostuvan johtoryhmän tukemana FCG Oy:ssä toimiva Kansallinen DRG-keskus.

Järjestelmä on oleellinen lisä Kuntaliitossa ja Kuntaliitto-konsernissa jo aiemmin kehitetyille ja sidosryhmien käyttöön suositelluille muille johtamisen ja kehittämisen työkaluille kuten NordDRG, Sähköinen hyvinvointikertomus ja Vaikutusten ennakkoarvioinnin työkalu EVA. Järjestelmän avulla kertyvää tietoa voidaan jatkossa sisällyttää myös Sähköiseen hyvinvointikertomukseen ja hyödyntää vaikutusten ennakkoarviointi -menetelmän osana.