Kuntapuheenjohtajien verkostolle on tarvetta

​”Kuntien tulevaisuus riippuu oleellisesti kyvystämme ymmärtää muuttuvaa maailmaa. Strateginen ja verkostojen johtaminen sekä kokeilukulttuurin edistäminen ovat entistä tärkeämpiä asioita kuntien johtamisessa”, toteaa Kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Kaija Majoinen.

Kuntaliitto on mukana tukemassa strategiansa mukaisesti kuntien poliittista johtoa järjestämällä heille tilaisuuksia ja verkostoitumismahdollisuuksia. Tuomme päättäjiä yhteen juuri nyt, kun dialogille on merkittävä tarve. Kuntapuheenjohtajisto on tervetullut Kuntapuheenjohtajapäiville Hämeenlinnaan 14.–15.6.

Ohjelmassa paneudutaan konkreettisiin esimerkkeihin, uudistuksiin, joita kunnissa on jo tehty. Uudistuksiin, joista on hyvä kuulla ja joista voi inspiroitua. ”Olemme liikkeellä hyvistä kunnista kohti hyvää yhteiskuntaa”, vakuuttavat toimitusjohtaja Jari Koskinen, kaupunginjohtaja Timo Kenakkala sekä tulevaisuuden tutkija Mika Aaltonen.

Kuntaliitto on antaa kuntapuheenjohtajien arkeen välineitä myös valmentamalla. Vuonna 2013 potkaistiin käyntiin KPJ Kuntapuheenjohtajien johtamiskoulutus, jonka kautta on sertifioitu nyt 91 puheenjohtajaa. Sertifikaatti on julkinen tunnustus korkeatasoisista valmiuksista toimia puheenjohtajan vaativissa tehtävissä.

”Seuraavan KPJ-ohjelman käynnistämme vaalien jälkeen. Uudistamme teemat vastaamaan sen hetken ajankohtaisia haasteita. Kuntaliitto ja FCG aikovat olla mukana tukemassa uusia kuntapuheenjohtajia muutoksessa – erityisesti myös vaalien jälkeen”, kertoo Kuntaliiton toteuttajakumppanina toimivan FCG:n toimialajohtaja Marita Lehikoinen.

Sekä KPJ-koulutus että Kuntapuheenjohtajapäivät tuovat uutta näkökulmaa ja polttavaa, ajankohtaista tietoa valtakunnallisesta kehityksestä, johon on syytä hypätä mukaan.

”Kuntapuheenjohtaja-verkosto on rikastuttanut jokaisen ohjelman osallistujia. Palaute on ollut huikeaa. Kokoamme Suomen kuntakentän poliittisen johdon keskustelemaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan myös kesäkuussa Kuntapuheenjohtajapäiville”, kannustaa Kaija Majoinen.

Kuva: Kari Långsjö. Aurinko paistoi 13.5.2016, kun kuudes ryhmä kuntapuheenjohtajia sertifioitiin. Vasemmalta takaa Antero Aulaskoski, Petri Salo, Eero Vainio, Juhani Nummentalo, Juha Hänninen, Mia Heijnsbroek- Wirén, Marie Bergman-Auvinen, Diana Bergroth-Lampinen, edessä Riikka Moilanen ja Tarja Ollanketo. Lea Soppela puuttuu kuvasta.

Tutustu ohjelmaan täällä.

Linkkejä: