Kuntaryhmän jako-osuus edelleen 61,04 % verotuloista

Valtiovarainministeriö on 12.12.2016 annetulla asetuksella vahvistanut, että kuntaryhmän jako-osuutta verovuoden 2016 ansio- ja pääomatuloista ei tarkisteta joulukuussa 2016, vaan jako-osuus säilyy nykyisellään 61,04 prosentissa. Tämä tarkoittaa, että joulukuussa ei tehdä tavanomaista ryhmä-osuuksien oikaisua.

​Jako-osuuslaskennassa veronsaajaryhmien tilityksissä sovellettavat prosenttiosuudet on laskettu vuodelta 2015 toimitetun verotuksen vahvistettujen tietojen perusteella. Osuuksien laskennassa on otettu huomioon vuodesta 2015 vuoteen 2016 tapahtuvaksi arvioitu tulojen ja verotuksessa myönnettävien vähennysten kehitys sekä vero- ja maksuprosenttien muutokset.

Kuntakohtaiset oikaisut joulukuussa ja jako-osuus 2017

Joulukuun tilityksissä kuntakohtaiset oikaisut verovuodelta 2016 tilitettyihin veroihin suoritetaan normaaliin tapaan. Verohallinto on julkaissut 12.12.2016 kuntakohtaisia tietoja joulukuun 2016 oikaisusta sekä ennakkoperinnän jako-osuuksista. Tiedot löytyvät tästä linkistä.

Joulukuun oikaisutilitykset on huomioitu kuntakohtaisessa veroennustekehikossa, lokakuun alun tilanteen mukaisina. Kehikossa käytetty jako-osuus saattaa hieman erota lopulliseen, johtuen muun muassa siitä, että kehikossa sovellettu jako-osuus perustuu verovuoden 2015 ennakkotietoihin per 3.10.2016.

Kuntakohtaisen ennustekehikon voi tilata Tuija Valkeiselta, Benjamin Strandbergilta tai Jukka Hakolalta (etunimi.sukunimi(at)kuntaliitto.fi). Kuntakohtainen kehikko on maksullinen palvelu 180 € +alv per vuosi. Veroennustekehikkoa päivitetään noin 3-5 kertaa vuodessa, riippuen tarpeesta. Tilatessanne tiedoston pyydämme ilmoittamaan tilaajan nimen, nimikkeen, postiosoitteen, postinumeron, postitoimipaikan, sähköpostiosoitteen sekä laskutustiedot. Kehikon voi myös tilata kestotilauksena jolloin tilausta ei tarvitse uusia vuosittain, vaan kevään ensimmäinen kehikko lähetetään heti sen valmistuttua.