Demokratiapäivä 18. lokakuuta:

Kuntavaalien äänestysprosentti saatava nousuun – pallo nyt puolueilla

Edustuksellisen demokratian tilaa mitataan seuraavan kerran kuntavaaleissa 9. huhtikuuta. Kuntaliitto pitää ensiarvoisen tärkeänä, että kuntavaalien äänestysaktiivisuus saadaan nousuun. Juuri nyt on puolueiden hetki tehdä työnsä äänestysaktiivisuuden nostamiseksi hankkimalla mahdollisimman edustava joukko ehdokkaita.

– Tutkimusten mukaan kuntalaiset haluavat vaikuttaa paikallisesti yhteisiin asioihin. Puolueiden tehtävänä on löytää nämä halukkaat mahdollisimman monipuolisesti eri väestöryhmistä, Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen totesi Demokratiapäivän seminaarissa Kuntatalolla 18. lokakuuta.

Koskinen korosti, että kunnanvaltuutetut päättävät tärkeistä asioista myös tulevaisuudessa.

– Kunnat hoitavat tulevaisuudessakin keskeisesti maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen, kotouttamiseen, koulutukseen ja osaamisen vahvistamiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn sekä elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan liittyviä asioita.

Edellisissä, vuonna 2012 järjestetyissä kuntavaaleissa äänestysprosentti oli 58,3.

Kuntaliitto haastaa yhteiskunnan toimijoita laajasti toimimaan äänestysaktiivisuuden nostamiseksi. Siihen saa välineitä Kuntaliiton avaamalta Kuntavaalit.fi -sivustolta, josta löytyy mm. kampanjamateriaalia sekä tietoja kunnan merkityksestä myös tulevaisuudessa.

Linkit: