Kuntien ja valtion voimavarat yhteen digitaalisten Sote-palveluiden vauhdittamiseksi

Kuntaliiton yhteydessä toimivan sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen yhteistyöfoorumin, AKUSTI-foorumin, kautta käynnistynyt Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut (ODA) projekti siirtyy toteutusvaiheeseen. Projektissa suunnitellaan ja toteutetaan kansallisesti käyttöönotettavissa oleva sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuuden toimintamalli sekä tätä tukevat sähköiset palvelut

​Projekti toteutetaan laajassa kansallisessa yhteistyössä. ODA-projektin isäntäkaupunkina toimii Espoon kaupunki ja toteutusvaiheen osapuolina ovat Eksote, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri Kuopio, Lahti, Oulu, Porvoo, Sodankylä, Tampere, Turku ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri. Projektin toteutusvaiheen laajuus on n.13 Miljoonaa euroa ja sen kustannukset jaetaan valtion ja osallistuvien kuntatoimijoiden kesken.

Valtion osalta kehittämistyötä rahoitetaan hallitusohjelman kärkihankerahoituksen kautta. Projekti toteuttaa sekä  "digitalisoidaan julkiset palvelut" että "palvelut asiakaslähtöisiksi" -kärkihankkeita. Syntyvät ratkaisut ovat valmistuessaan 2018 kaikkien kuntatoimijoiden ja uusien maakuntien käyttöönotettavissa.

Sähköisten palveluiden toteuttamisessa hyödynnetään kansallisen palveluarkkitehtuurin mukaisia valtakunnallisia tietojärjestelmäpalveluita, kuten Kanta-palveluita, joiden kehittämistyöhön myös ODA-projektin osapuolet osallistuvat aktiivisesti.