Kuntien maailmanjärjestön kongressi Bogotassa lokakuussa

Kolmen vuoden välein järjestettävä kuntien ja kuntaliittojen maailmanjärjestön UCLG:n (United Cities and Local Governments) viides kongressi järjestetään Kolumbian pääkaupungissa Bogotássa 12.-15.10.2016. Kongressi on ajoitettu pidettäväksi juuri ennen YK:n mittavaa Ecuadorin Quitossa järjestettävää Habitat III -konferenssia. UCLG:n kongressia pidetään lajissaan vaikutusvaltaisimpana ja eniten kunta- ja aluetason päättäjiä kokoavana tilaisuutena.

Kongressin avaa maan presidentti Juan Manuel Santos, joka sai juuri näkyvyyttä maan hallituksen ja sissijärjestö FARC:n allekirjoitettua rauhansopimuksen syyskuussa. Sopimus päätti vuosikymmeniä Kolumbiassa valinneet väkivaltaisuudet, joskin sopimusta ei hyväksytty kansanäänestyksessä.

Suomalaista alue- ja paikallishallintoa ajatellen kongressi tarjoaa varsin moninaisia näkökulmia. Järjestössä on aktiivisesti toimivia alueita, kuten Aasian/Tyynenmeren alue, Afrikka, Latinalainen Amerikka sekä Eurooppa. Näiden alueiden alue- ja paikallishallinnon tila sekä käytännön tarpeet poikkeavat suuresti toisistaan. Tästä johtuen kongressin ohjelma on hyvin monialainen. Kongressissa käsiteltäviä aiheita ovat mm.

• osallistava ja läpinäkyvä kaupunkikehitys

• vahvan paikallishallinnon aika ja tarve

• maahanmuutto ja liikkuvuus

• kysymys kaupunkisuunnittelusta, julkisen tilan merkityksestä, mitä kaupunkilaisten terveyden eteen suurkaupungeissa tulee tehdä, miten ennaltaehkäistä sairauksia, ruoan terveellisyys

• kaupunkien tulevaisuus, keskikokoisten kaupunkien ongelmat, voivatko kaupungit ja kuntaliitot olla mukana kehitystyössä, ja mikä on niiden rooli ja tehokkuus?

• kulttuurin merkitys kaupunkien murroksessa, asuminen - löytyykö asumismuotoja, joissa tavallinen ihminen voi asua kalliissa kaupunkiympäristössä.

• kuntien elinvoimaisuus

• julkinen liikenne ja sen eri muodot (esim. Car Sharing) - kaupunkien esimerkkejä omista innovaatioistaan, ratkaisuistaan, ja käytännöistään

• aluehallinnon kehittäminen, paikallishallinnon rahoitusmallit, investoinnit, ilmastoasiat Pariisin jälkeen, tasa-arvoasiat, kaupunkien yhteistyö - city-to-city-exchange, tulevaisuuden kaupungit, kriisissä olevat kaupungit, palkinto Urban Innovation -aihepiiristä jne.

Kongressissa pyritään pitkien luentojen sijaan enemmän kokemusten ja ajatusten vaihtoon pyöreän pöydän keskusteluissa. Osanottajia kongressiin odotetaan yli 3000 sadasta eri maasta ja median edustajia yli 300. Kongressissa on puhujia yli 200 ja eri järjestöjä osallistuu yli 40. Kuntaliitosta osallistuu puheenjohtaja Sirpa Paateronjohdolla nelihenkinen valtuuskunta.

Järjestöpoliittista mielenkiintoa kongressiin lisää UCLG:n uuden puheenjohtajan valinta. Väistyvän puheenjohtajan, Istanbulin kaupunginjohtajan Kadir Topbas’in paikasta kilpailevat Kazanin kaupunginjohtaja sekä Etelä-Afrikan kuntaliiton puheenjohtaja. Etukäteistietojen mukaan kilvasta tulee jännittävä. Kaupunkineuvos Markku Andersson edustaa kuntaliittoa järjestön hallituksessa.

Lisätietoja kongressista löytyy UCLG:n sivuilta.