Kuntien uudistunut taloustilastointi

Tilastokeskus kerää tänä keväänä ensimmäistä kertaa kuntakonsernien tulos- ja rahoituslaskelmat. Konsernitaseet on kerätty jo aiempina vuosina. Kuntakonsernien merkitys on lisääntynyt mm. yhtiöittämisien vuoksi ja uudistunut tiedonkeruu tukee kokonaisuuden hallintaa. Kuntaliitto on korostanut konsernitietojen keruun merkitystä.

​Myös liikelaitosten käsittelyä on muutettu osana kuntien talous- ja toimintatilastointia. Liikelaitosten tiedot eivät aiemmin näkyneet kuntien tehtäväkohtaisissa kustannustiedoissa. Tämän vuoksi kuntien on hyvä kiinnittää erityistä huomioita tietojenantoon ja tehtäväkohtaisten kustannusten laskentaan. Tilasto-luokitusten uudistamisella on vaikutusta myös valtionosuuksien pohjana käytettäviin laskennallisiin kus-tannuksiin, jotka lasketaan talous- ja toimintatilastosta. Uudistus parantaa ja tarkentaa valtion ja kuntien välistä kustannustenjaon tarkistusta.

Tilastotietojen julkaisuviive on uudistuksista huolimatta sama kuin aiemminkin. Kuntien konserni- ja muut lopulliset taloustilastot julkaistaan vasta vuoden 2016 loppupuolella. Tilinpäätösten ennakkotietoja tosin julkaistaan jo talous- ja rahoitusfoorumin yhteydessä sekä kesäkuussa. Valtionvarainministeriön vetämän Kuntatieto-ohjelman tavoitteena on korjata julkaisuviive siten, että kaikki kunnista kerättävät taloustilastot julkaistaisiin kesään mennessä. Ohjelman aikataulu on tosin harmillisen pitkä, nopeutuksia on odotettavissa vasta 2010-luvun loppupuolella. Myös kunnilta odotetaan merkittävää tietotuotannon tehostumista.

Kunnista kerätyt konserni- sekä muut taloustiedot ovat saatavilla excel-formaatissa avoimesti osoitteessa: http://www.stat.fi/keruu/kunnille.html