Kuntiin lähetetty kysely varhaiskasvatuksesta

Kysely koskee varhaiskasvatuksen hallintoa kunnassa, varhaiskasvatuksen palveluseteleitä, subjektiivisen oikeuden rajaamista, suhdeluvun muutosta sekä lasten koti- ja yksityisen hoidon kuntalisiä.

Lasten koti- ja yksityisen hoidon kuntalisän sekä palvelusetelitoiminnan tiedot koskevat vuoden 2015 tietoja ja subjektiivisen oikeuden tiedot koskevat tilannetta vuoden 2016 elokuun 1. päivästä alkaen. Subjektiivisen hoito-oikeuden rajaamisella tarkoitetaan lasten oikeutta varhaiskasvatukseen (oikeus osa-aikaiseen /oikeus kokoaikaiseen). Aikuisten ja lasten välisellä suhdeluvun muutoksella tarkoitetaan 1.8.2016 voimaan tulevaa asetusmuutosta yli kolme -vuotiaiden lasten kokopäivähoidon osalta.

Kuntaliitto on säännöllisesti kartoittanut varhaiskasvatuksen tilaa kunnissa. Uutena asiana kartoitamme tässä kyselyssä, millaisia ratkaisuja kunnissa on tehty lasten subjektiivisen oikeuden rajaamisen sekä aikuisten ja lasten välisen suhdeluvun muuttamisen suhteen.

Teemme tuloksista yhteenvedon Kuntaliiton www-sivuille. Yhteenveto sisältää kuntakohtaisia tietoja, jotka ovat muutoinkin julkisia.

Kysely lähetetään kunnassa varhaiskasvatuksesta vastaavalle johtavalle viranhaltijalle.