Avoin data

Lakitietoa on nyt saatavilla avoimena, linkitettynä datana

Säätytalolla tehtiin maaliskuussa 2016 kansainvälisestikin kiinnostava julkaisu, kun suomalaista laki- ja oikeuskäytäntötietoa avattiin avoimena, linkitettynä datana.

Lakeja, asetuksia ja niiden soveltamiseen liittyvää oikeuskäytäntöä on voinut lukea verkossa oikeusministeriön tuottamassa Finlex-palvelussa.

Aineistot eivät ole kuitenkaan olleet saatavilla avoimena datana siten, että tietotekniset sovellukset, toiset verkkopalvelut ja lainsäädännöllisten sovellusten ohjelmoijat voisivat niitä hyödyntää dataa lataamalla tai avoimien rajapintojen kautta. Avattu, semanttinen Finlex koostuu seuraavista osista:

1.   Suomen lainsäädännön ja -käytön avoimen linkitetyn datan palvelu.

2.   Datapalvelun hyötykäyttöä esittelevät pilottisovellukset.

Esimerkkejä käyttökohteista

Tietoportaalit

Monien alojen verkkopalveluissa on tarvetta viitata mm. lakien ja asetusten eri kohtiin ja näyttää niitä lukijalle. Tämän edellytyksenä on, että lainsäädännön kohdat ovat viitattavissa ja luettavissa verkon kautta datana.

Media

Mm. yritysmaailmaan ja politiikkaan liittyvissä uutisissa viitataan usein lain eri kohtiin, jolloin olisi tarpeen voida johdattaa lukija alkuperäisten lakitekstien äärelle. Tämä ei onnistu, jos lainsäädännön kohdat eivät ole viitattavissa ja käytettävissä datana.

Lainopilliset verkkopalvelut

Nykyiset järjestelmät perustuvat suuressa määrin käsityöhön, koska dataa ei ole saatavilla koneen "ymmärtämässä" muodossa, vain eri muotoisina PDF-, Word- ym. dokumentteina.

Lain valmistelutyö

Laadittaessa uusia säädöksiä aiempia täydentämään ja korvaamaan joudutaan perehtymään aiemman lainsäädännön määräyksiin vaikutusten arvioimiseksi ja ristiriitaisuuksien välttämiseksi. Semanttista tietoa lainsäädännön eri versioista ja keskinäisistä riippuvuuksista ei kuitenkaan ole saatavilla kuin tekstuaalisessa muodossa.

Lakiaineistojen toimittaminen ja julkaiseminen

Lainsäädäntöön liittyvää tietoa tuotetaan nykyisin epäyhtenäisellä tavalla. Käytössä on erilaisia tekstiformaatteja ja eri tapoja ja asiasanastoja sisällön kuvailussa. Jos dokumentit laaditaan jo tuotantovaiheessa rakenteisena datana yhdessä sovittuja standardeja noudattaen, helpottuu niiden jatkokäsittely ja yhdistäminen toisiin dokumentteihin esimerkiksi julkaisujärjestelmässä.

Älykkäämmät palvelut

Juridisiin ongelmatilanteisiin liittyvä tieto on lainsäädännössä usein pirstaloitunut eri lakeihin, asetuksiin ja oikeuskäytännön esimerkkitapauksiin. Kokonaisuuden hahmottaminen on etenkin tavalliselle kansalaiselle hankalaa. Lainsäädännön dokumenttien esittäminen koneen tulkittavissa olevana eli semanttisena datana mahdollistaa aiempaa älykkäämpien sovellusten kehittämisen. Lakitekstejä voidaan esimerkiksi linkittää niihin liittyviin toisiin teksteihin ja oikeustapauksiin tai lakia selittäviin sanastoihin automaattisesti.

Lainsäädännön ja -käytön tutkimus

Lain säädäntötyö ja soveltaminen ovat oikeustieteellisen tutkimustyön kohteena, ja tässä voidaan hyödyntää mm. data-analyysin menetelmiä.

Semanttisen Finlexin sisältö alkuvaiheessa

·        sisältää laajan joukon alkuperäisiä säädöksiä (n. 45 000 kpl),

·         näistä toimitettuja ajantasaisia lakeja (n. 2 800 kpl),

·         korkeimman oikeuden (KKO) päätöksiä (n. 5 400 kpl) ja

·         korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätöksiä (n. 7 000).

·         Sisältöä päivitetään automaattisesti Finlex-palvelusta.

Lisäksi palvelussa julkaistaan oikeushallinnon piirissä käytössä olevaa terminologiaa ontologioina. Sanastoja käytetään mm. aineistojen automaattisessa sisällönkuvailussa ja tekstien linkityksessä. Sanasto- ja ontologiakehitys samoin kuin automaattisen annotoinnnin kehitystyö Semanttisen Finlexin piirissä jatkuu.

Projekti ja rahoitus

Semanttisen Finlexin käyttöön otettu versio on kehitetty Aalto-yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmässä (SeCo) yhteistyössä oikeusministeriön ja Edita Publishing Oy:n kanssa. Projektia rahoittivat sen alkuvaiheessa 2012-2014 ensin Tekes ja laaja Linked Data Finland -hankkeen yhteisö ja v. 2015 alkaen oikeus- ja valtiovarainministeriö erillisrahoituksella.

Hankkeen taustalla olevaa tutkimusprojektia on kuvattu sen kotisivulla, josta on myös saatavilla työhön liittyviä julkaisuja.

Uutisen lähde ja lisätietoa: http://data.finlex.fi/#/