Maakuntien itsehallinnollinen rooli

Ministeri Tarasti luovutti maakuntien tehtäväkartoitukseen liittyvän selvityksensä 26.1.2016 ministeri Vehviläiselle. Tehty selvitys luo pohjan itsehallintoalueita koskevan uudistuksen jatkovalmistelulle.

Maakuntajohtajat ovat keskusteluissaan nostaneet esille huolen maakuntien itsehallinnon luonteesta. Maakuntien itsehallinnon on oltava aitoa. Siihen kuuluu muun muassa mahdollisuus päättää itse tarkoi-tuksenmukaisesta organisoitumisesta sekä tehtävien delegoinnista maakunnan sisällä. Tarkempaa arvi-ointia vaatii maakunnan viraston suhde luottamushenkilöpäätöksentekoon. On vaikea nähdä, että pää-töksenteko näissä erkaantuisi toisistaan.

Maakuntien itsehallintoon kuuluu myös olennaisena osana verotusoikeus sekä korvamerkitsemätön valti-onosuusrahoitus.

Aito itsehallinto edellyttää laajaa mahdollisuutta sopia tehtävien hoitamisesta maakuntien kesken sekä maakuntien sisällä etenkin suhteessa kuntiin. Erilaisia rajapintoja, varsinkin palveluiden tuotannossa, syntyy maakuntien ja kuntien kesken. Tällöin on voitava sopia joustavasti maakuntien ja kuntien kesken tarkemmasta työnjaosta ja tehtävien rahoitukseen liittyvistä asioista.

Maakuntien toimiala on määriteltävä siten, että se antaa aluetasolle laajan mahdollisuuden elinvoiman vahvistamiseen ja muiden tehtävien tarkoituksenmukaiseen hoitamiseen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että maakuntien ohjauksen on oltava sopimukseen perustuvaa ja strategista.

Maakuntien liitoista löytyy asiantuntemusta uudistuksen jatkotyöhön ja maakunnissa toivotaan, että maakuntien edustus otetaan mukaan jatkovalmistelua tekevään työryhmään. Maakuntien liitot näkevät tärkeänä sen, että sote- ja aluehallintouudistusta valmistellaan rinnakkain, koska ne molemmat tulevat samojen itsehallinnollisten maakuntien vastuulle.

Maakuntien liitot ovat valmiita ottamaan vetovastuun uudistuksen valmistelusta maakunnissa.

Ulla Karvo
+358 9 771 2523, +358 50 512 2232
Vastuualueet
  • kuntaliiton EU-edunvalvonnan kehittäminen ja koordinaatiovastuu Helsingissä yhdessä KV-tiimin kanssa