Metsissä ja Metsossa tapahtuu

Uudet metsonpolku.fi -sivut on avattu!

METSO -metsiensuojeluohjelman uudistuneet verkkosivut tarjoavat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa metsien suojelusta metsänomistajille, metsäammattilaisille ja metsien ystäville. Metsien suojelun tietolähteeseen voi perehtyä tutussa osoitteessa www.metsonpolku.fi.

Sivut sisältävät tietoa aina tieteellisiä julkaisuista suojelun käytännön toteutukseen. Metsänomistaja voi perehtyä, minkälainen metsä kelpaa suojeluun ja paljonko korvausta on mahdollista saada. Sivuilta löytyvät myös suojeluhakemukset sekä ELY-keskusten ja metsäkeskusten METSO -vastaavien yhteystiedot.

Metsonpolun sisällön kehittäminen jatkuu, etenkin englanninkielisen version. Ympäristöministeriö ottaa mielellään palautetta ja kehittämisehdotuksia vastaan ja muistuttaa välittämään tietoa kaikenlaisista METSO -kuulumisista uutissivuillekin!

Lisätietoja:

Ulla Ahonen
Ympäristöministeriö
ulla.ahonen@ymparisto.fi

Metson valintakriteerit uudistettu!

METSO -kohteiden luonnontieteelliset valintaperusteet on uusittu ja ovat nyt saatavilla netistä. Julkaisu on ilmestynyt Ympäristöministeriön raportteja –sarjassa.

Linkki julkaisuun: Monimuotoisuudelle arvokkaiden metsäympäristöjen tunnistaminen  ̶  METSO-ohjelman luonnontieteelliset valintaperusteet 2016–2025.

Lisätietoja:

projektipäällikkö
Kimmo Syrjänen
Suomen ympäristökeskus
kimmo.syrjanen@ymparisto.fi

Kuntaliitto vetosi METSO -rahoituksen puolesta!

Kuntaliitto oli yksi 19:stä allekirjoittajasta 21.3.2016 ministeri Tiilikaiselle luovutetussa vetoomuksessa METSO -ohjelman rahoituksen vahvistamisen puolesta.

Kuntaliitto yhdessä muiden metsäalan toimijoiden kanssa katsoo, että metsien käytön ja suojelun tasapainon rakentamisessa tarvitaan kokonaisvaltaista, useasta osasta koostuvan yhteistyömallin rakentamista ja siihen tarvitaan myös valtion mukanaoloa.

Kunnat ovat halukkaita suojelemaan ja metsänhoidollisin toimenpitein turvaamaan monimuotoisuuden kannalta arvokkaita metsiään ja ovat innolla tarttuneet mahdollisuuteen inventoida ja tehdä tätä työtä METSO -ohjelman rahoituksella.

Vuoden 2015 kevääseen mennessä kunnat olivat suojelleet METSO -ohjelmalla 2 120 hehtaaria (ja seurakunnat 1 025 hehtaaria) metsiä. Kunnille ja seurakunnille on maksettu korvauksia suojelusta yhteensä 11,4 miljoonaa euroa. Kuntien jo inventoimat ja suojeluun haluamat kohteet (1 100 ha) kohteet ovat vaarassa jäädä ilman rahoitusta, jos METSO -ohjelman rahoitukseen kaavaillut rajut leikkaukset toteutuvat.

Linkkejä: