Mikä on valtion rooli kaupunkiseutujen kuntakeskeisessä yhdyskuntasuunnittelussa?

Kuntien ja valtion välinen vastuiden ja vallan jako -projektin case-tarkastelut ovat valmistumassa. KuVa-projekti, jossa perehdytään kaupunkiseutujen suunnittelun ongelmiin, päättyy tulevana kesänä.

Valtion ja kuntien välinen suhde kaupunkiseutuja koskevissa kysymyksissä on monivivahteinen. Hallinnontasojen väliseen dynamiikkaan tuovat omat sävynsä väitteet kaupunkiseutujen niin sanotuista strategisista tyhjiöistä – kuntien keskinäisestä osaoptimoinnista ja valtion ohjauksen tempoilevuudesta. Myös maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteensovittaminen on yhä iso haaste. Kaupunkiseutujen yhdyskuntasuunnittelun oikeudellinen ja hallinnollinen viitekehys on sanalla sanoen sekava.

Epäselvyyttä pyritään ottamaan haltuun KuVa-projektissa neljän eri case-tarkastelun avulla. Johtopäätöksistä odotetaan eväitä suunnittelujärjestelmän kehittämiseen. Nyt, kun koko maan hallintoa ollaan uudistamassa, tarvitaan kasvavilla kaupunkiseuduilla parempaa ymmärrystä maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelun kipupisteistä.

Kaupan sijoittumiseen ja maakuntakaavoitukseen on perehdytty Lappeenrannan seudulla. Tässä osiossa on tehty kuvaus viranomaisprosessista, joka johti kaupan merkintöjen vahvistamatta jättämiseen Etelä-Karjalan maakuntakaavassa. Monipuolista aineistoa hyödyntämällä on muodostettu tulkinta siitä, mistä konfliktisessa tilanteessa oli kyse ja ketkä olivat sen osapuolet. Aineistosta on tunnistettu erilaisia tilannetta kuvaavia puhetapoja. Johtopäätöksissä tullaan jäsentämään muun muassa sitä, miten erilaisia odotuksia maakuntakaavoitukseen osana maankäytön ohjausjärjestelmää kohdistuu. Lisäksi pohditaan viranomaisten välisen kommunikaation merkitystä.

Lahden eteläistä kehätietä koskevassa osiossa kysytään, miksi hankkeessa ei ole edetty, vaikka se on ollut suunnitelmissa vuosikymmeniä. Myös tässä case-tarkastelussa on muodostettu pitkään kestäneen prosessin kuvaus. Analyysi perustuu monipuoliseen aineistoon: mm. viranhaltijahaastatteluihin ja poliittista päätöksentekoa koskeviin dokumentteihin. Johtopäätöksissä tullaan pohtimaan suunnittelun oikeutukseen ja poliittiseen ohjaukseen liittyviä kysymyksiä, sekä liikennesuunnittelun ja maankäytön suunnittelun yhteensovittamisen merkitystä.

Seudulliseen, kuntayhtymäorganisaatioon kuntien välisen yhteistyön alustana on perehdytty Tampereen kaupunkiseudulla. Tarkastelussa on selvitetty, miten seudun eri toimijat suhtautuvat seutuorganisaation rooliin. Johtopäätökset perustuvat haastatteluaineiston analyysiin, jossa on tunnistettu erilaisia yhteistyötä koskevia puhetapoja. Case-tarkastelu antaa eväitä pohdintaan siitä, mitkä ovat vapaaehtoisen seutuorganisaation edellytykset kehittää strategista, koko kaupunkiseudun kattavaa suunnittelua.

MAL-aiesopimusten merkitystä tarkastellaan kahden erilaisen kunnan eli Turun ja Mäntsälän näkökulmasta. Aineisto koostuu haastatteluista, joiden analyysia tuetaan tilasto- ja dokumenttiaineistoin. Johtopäätöksissä käsitellään MAL-aiesopimusten käytettävyyttä ylipäänsä, mutta erityisesti kuntien vuokra-asuntopolitiikassa.

Tammikuussa 2016 case-tarkastelut ovat loppuvaiheessa. Johtopäätökset vedetään yhteen kevään aikana. Syyskuussa 2014 alkanut projekti päättyy kuluvan vuoden kesällä. Projektin ohjauksessa ovat olleet mukana Kuntaliitto ja neljä eri ministeriötä. Osapuolet tekevät tutkimuksellisten johtopäätösten pohjalta omia kehittämissuosituksiaan joko yhteistyössä tai itsenäisesti, kukin tahollaan tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla.

Projektin puitteissa on tehty myös kaupunkiseutujen yhteistyön tilan arviointi. Asiantuntija-arvioinnissa perehdyttiin kuntien väliseen, maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevaan yhteistyöhön 11 kaupunkiseudulla. Raportti on ladattavissa täältä.

KuVa-projektin ohjausryhmän puheenjohtaja Ritva Laine ritva.laine@kuntaliitto.fi

Projektipäällikkö Jonne Hytönen jonne.hytonen@kuntaliitto.fi

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!