Miten asukkaat osallistetaan uudistuksiin?

Kuntaliitto on yhdessä Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistyksen kanssa laatinut oppaan Kuulethan sie minnuu – kokemuksia Siun sotesta ja osallisuudesta suurten muutosten ytimessä. Opas julkaistiin Kuntamarkkinoilla torstaina 15.9.2016.

​Julkaisussa esitellään Pohjois-Karjalan Siun soten valmisteluvaihetta erityisesti asukkaiden osallisuuden ja eri toimijoiden välisen yhteistyön näkökulmasta. Siun sotessa yhdistetään 14 kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut sekä erikoissairaanhoito samaan organisaatioon.

Oppaassa kerrotaan hyviä esimerkkejä asukkaiden ja sote-uudistuksen valmistelijoiden välisen yhteistyön rakentamisesta ja esitellään menetelmiä, joilla asukkaita voidaan innostaa uusien palveluiden ja rakenteiden kehittämiseen.

Julkaisu on osa muutostukea, jota Kuntaliitto tarjoaa kunnille, kuntayhtymille, alueille sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta suunnitteleville projektiorganisaatioille. Siun soten kokemuksia ja menetelmiä voivat hyödyntää kaikki sote- ja maakuntauudistuksen valmistelijat.

Kuulethan sie minnuu on ladattavissa maksuttomasti Kuntaliiton verkkokaupasta. Opasta voi tilata myös oman organisaationsa käyttöön painettuna hintaan 25 euroa / 5 kpl.

Tutustu Kuntaliiton muutostukeen:
www.kunnat.net/muutostuki​

Kysy Kuntaliiton asiantuntijoilta sote- ja maakuntauudistuksesta:
muutostuki (at) kuntaliitto.fi​