Päätökset vuoden 2016 valtionosuusrahoituksesta tehtiin joulukuussa 2015

Valtiovarainministeriö teki 30.12.2015 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta vuodelle 2016.

​Kunnalle myönnetyn valtionosuuden määrä ja valtionosuuden tarkemmat laskentaperusteet ilmenevät laskentataulukoista ja maksuerittelystä valtiovarainministeriön internet-sivuilta osoitteesta www.vm.fi/kunta-asiat. Vuoden 2016 valtionosuuslaskelmat on päivitetty myös Kunnat.netiin.

Tammikuun 2016 aikana on havaittu virhe kunnan peruspalvelujen valtionosuuslaskelmassa. Virhe koskee vuonna 2016 kuntaliitoksen kohteena olevia kuntia, mutta sillä on pieni (n. 2 €/asukas) välillinen vaikutus kuntien omarahoitusosuuden muutoksen kautta myös muihin kuntiin. Laskelmat tullaan korjaamaan myöhemmin vuoden 2016 aikana.

Vastaavasti opetus- ja kulttuuriministeriö teki 31.12.2015 päätöksen kuntien ja muiden opetuksen järjestäjien opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaisesta valtionosuusrahoituksesta vuodelle 2016. Rahoituksen saajan maksuerittelyraportti löytyy Opetushallituksen rahoitusjärjestelmän raporttipalvelusta osoitteesta http://vos.uta.fi/rap/. Vuoden 2016 opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet on päivitetty myös Kunnat.netistä löytyviin laskelmiin.

Valtionosuusrahoitus maksetaan kunnille kuukausittain jokaisen kuukauden 11. päivään mennessä. Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden ja opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusrahoituksen lisäksi maksatukseen sisältyvät myös esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaustulot ja -menot.