SOSTE mukaan Kuntaliiton ja Kainuun soten kehittämään Arjen pelastajat -konseptiin

Kuntaliitto ja Kainuun sote-kuntayhtymä on aloittanut yhteistyön SOSTEn kanssa Arjen pelastajat-toimintamallissa. Mallissa yhdistyvät näkökulmat kuntalaisen hyvinvoinnin edistämisessä sekä kuntien ja jär-jestöjen yhteistyön lisäämisessä.

​Yhteisellä kehittämisellä haetaan uusia toimintatapoja kuntien ja järjestöjen väliseen yhteistyöhön. Tavoitteena on samalla vahvistaa kuntalaisten osallisuutta paikallisten toimintatapojen kautta.

Kuntaliitto on kehittänyt Kainuun alueella yhdessä kuntien ja sote-kuntayhtymän kanssa asiakaslähtöisiä lähi-palveluiden malleja jo kahden vuoden ajan. Vuoden 2015 aikana Kajaanissa on kehitetty tämän työn hedel-mistä yhtä, Arjen pelastajat -mallia. Toimintaa laajennetaan tämän vuoden aikana muihin kainuulaisiin kuntiin. SOSTE haluaa levittää vapaaehtoistyön mallia kansallisesti järjestöyhteistyön avulla. Yhteistyökumppanina ja rahoittajana SOSTE tuli mukaan tammikuussa 2016.

Arjen pelastajat -mallissa ikäihmiset ja nuoret yhdistävät osaamisensa vapaaehtoisen toiminnan kautta. Nuoret voivat opastaa ikäihmisiä esimerkiksi tietotekniikan käytössä, kuten Nuorten Ystävien Klubitalo Tönärin pilottihankkeessa Kajaanissa on tehty.

Toiminnalla halutaan parantaa nuorten ja ikääntyneiden hyvinvointia, sosiaalisia taitoja ja työelämäkykyjä. Kuntalaisten osallisuutta ja aktiivisuutta edistetään käytännön toiminnan avulla.

Linkkejä: