VIRVA-hankkeen väliraportti valmistunut

Suuntaviivoja rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon organisoinnille

Kuntaliitto on päätoteuttaja hankkeessa, jossa selvitetään kokonaisuutena ympäristönsuojelun, rakennusvalvonnan ja ympäristöterveydenhuollon uusia organisointimalleja. Tutkimus on saanut rahoituksen valtioneuvoston strategisesta selvitys - ja tutkimustoiminnan rahoituksesta (VN-TEAS). Hankkeen nyt valmistuneessa väliraportissa keskitytään syksyllä 2015 kerätyn kyselyaineiston analyysiin.

​Toimialojen keskinäiset yhteydet korostuvat

Selvityksen aineistossa korostuvat tarkasteltavien toimialojen keskinäiset yhteydet sekä yhteydet kaavoitukseen ja kunnallistekniikkaan.

Ympäristöterveydenhuollon yhteydet peruskuntaan ovat osin heikommat kuin ympäristönsuojelun ja rakennusvalvonnan. Toimialoista ympäristönsuojelu näkee yhteydet kunnan strategisen kehittämiseen vahvimpina.

Rakennusvalvonnalla ja ympäristönsuojelulla paljon yhteisiä yhteistyötarpeita

Rakennusvalvonnan tehtävien hoitaminen on vahvasti sidoksissa toimimiseen yhteistyössä kunnan yhdyskuntarakenteen kehittämisen kanssa. Muita tärkeimpiä yhteistyötahoja ovat rakennusvalvonnan näkökulmasta palo- ja pelastustoimi, ympäristönsuojelu, kuntatekniikka ja ELY-keskus. Heikoimpia rakennusvalvonnan yhteydet ovat perusterveydenhuoltoon, opetus, kulttuuri ja liikuntatoimeen, maaseutuviranomaiseen, kuten myös jätehuoltoviranomaiseen ja maakuntaliittoon.

Ympäristönsuojelun tärkeimmät yhteistyötahot ovat ELY-keskus, kaavoitus, rakennusvalvonta, ympäristöterveydenhuolto ja kunnallistekniikka. Monissa tehtävissä on myös yhteyksiä jätehuoltoon, vaikka ne eivät kaikissa tapauksissa ole erityisen voimakkaita. Heikoimpia ympäristönsuojelun yhteydet ovat perusterveydenhuoltoon, opetus, kulttuuri ja liikuntatoimeen sekä palo- ja pelastustoimeen, kuten myös maaseutuviranomaiseen. Ympäristönsuojelun ja rakennusvalvonnan yhteistyötarpeet ovat pääsääntöisesti samansuuntaisia.

Ympäristöterveydenhuollon kytkennät ovat erilaiset

Ympäristöterveydenhuollon eri tehtävissä yhteistyötahot vaihtelevat. Eläinlääkintähuollon sekä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnan osalta yhteistyötä kunnan muiden toimialojen kanssa on vähän. Elintarvikevalvonnassa korostuu eniten yhteys ohjaavaan viranomaiseen Eviraan. Terveydensuojelussa yhteydet kunnan muihin toimialoihin nousevat tärkeiksi ympäristöterveyshaittojen arvioinnissa.

Ympäristöterveydenhuolto kytkeytyy kunnan muuhun toimintaan lähinnä rakennusvalvonnan ja kunta-tekniikan kautta. Lukuun ottamatta erityistilanteisiin varautumista ja epidemioiden selvittämistä yhteys perusterveydenhuoltoon ei ole liiemmin vahva. Yksi mahdollisuus olisi siten tarkastella toisistaan erillään ympäristöterveydenhuollon nykyisiä tehtäviä ja uudelleen organisoida tehtävien hoitaminen niiden toiminnallisuuteen ja yhteistyötarpeisiin perustuen. Tällaisia malleja lienee mahdollista löytää myös rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun osalta.

Virva-hanke jatkuu - tavoitteena tehtävien kokonaisuudelle edullinen organisointi

Hanke jatkuu vuoden 2016 loppuun mm. eri yhteistyötahojen edustajien haastatteluilla.  Jatkovaiheessa selvitetään tarkemmin eri organisointivaihtoehtoja tehtävistä käsin ottaen huomioon tehtävien painoarvo sekä kiinnitetään huomiota eri organisointivaihtoehtojen hyötyihin ja haittoihin yhteistyötahojen näkökulmasta. Tavoitteena on sektorikohtaisten ratkaisujen sijaan kokonaisuudelle edullinen organisoituminen.

Aineistosta

Runsas 700 rakennusvalvonnasta, ympäristönsuojelusta ja ympäristöterveydenhuollosta vastaavaa viranhaltijaa vastasi marraskuussa 2015 toteutettuun sähköiseen kyselyyn. Kyselyyn vastasi yhteensä vajaa kolmannes kaikista kyselyn kohderyhmänä olevien toimialojen viranhaltijoista. Kaikilta toimialoilta saatiin vastauksia melko tasaisesti. Koska tavoitteena on saada kuva eri tehtävien hoidossa tarpeellisista yhteistyösuhteista, aineistoa voi pitää tätä tarkoitusta varten hyvin kattavana.