Suurimmat kaupungit ja Kuntaliitto toivovat vaalidatan avaamista

Helsingin, Espoon, Tampereen, Vantaan, Oulun ja Turun kaupungit ovat yhdessä Kuntaliiton kanssa tehneet oikeusministeriölle aloitteen vaaleja koskevan datan avaamisesta avoimena datana. Toiveena olisi, että ministeriön vaaleja koskeva data julkaistaisiin avoimena datana aikasarjana mahdollisimman pitkältä ajalta.

Avoin vaalidata tukisi hallitusohjelman tavoitteita

Aloitteen tekijät näkevät, että datan avaus sopii hyvin sekä hallitusohjelman tavoitteisiin, avoimen hallinnon ohjelman sitoumuksiin ja yhteentoimivuutta tavoittelevan tietopolitiikan pyrkimyksiin. Suomi täyttää ensi vuonna 100 vuotta ja vuosi 2017 on myös kuntavaalivuosi.

Kaupunkien ja Kuntaliiton toive on, että vähintäänkin kuntavaaleja koskeva aineisto saataisiin avattua kuntavaaleihin mennessä. Yhtä aikaa tai myöhemmin toivotaan avattavan myös muita vaaleja koskeva aineisto vastaavalla tavalla.

Ehdotuksen taustalla ovat avoimen datan toimenpiteistä vastaavat asiantuntijat ja vastuuhenkilöt.

Lisätietoja aloitteesta antaa Kuntaliiton erityisasiantuntija Elisa Kettunen.

Aloitteen ovat allekirjoittaneet seuraavat henkilöt.
Helsingin kaupunki: Ritva Viljanen, Sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja
Espoon kaupunki: Matti Franck, ICT-johtaja
Tampereen kaupunki: Jarkko Oksala, Tietohallintojohtaja
Vantaan kaupunki: Ari Savander, Tietohallintopäällikkö