Verkkotiedottajien tapaaminen Turussa 4.-5.2.2016

Tarinankerrontaa ja fiilistelyä somessa

Helmikuun alussa järjestetyssä verkkotiedottajien tapaamisessa Turussa yksi monesta ajankohtaisesta aiheesta oli sosiaalinen media ja erityisesti somekanavien käyttö julkishallinnossa. Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari oli paikan päällä antamassa hyviä neuvoja kunnille ja kaupungeille.

​Tehokas somen käyttö kaupungin viestinnässä perustuu tavoitteellisuuteen. Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari neuvoo tekemään hyvät suunnitelmat ja asettamaan tavoitteet niiden mukaan.

- Toteuta ja optimoi huolella. Ärsytyskynnys somessa on todella matala, näyttötiheys ei saa nousta korkeaksi, Valtari muistuttaa.

Sisällön toimivuutta kannattaa mitata ja analysoida. Reagoivatko ihmiset? Reagoivatko juuri oikeat ihmiset, ne, jotka haluaa tavoittaa? Miksi - tai miksi ei? Oliko ajankohta osuva? Onko joku tärkeä ihminen jakanut viestisi? Kohderyhmä pitää miettiä tarkasti sillä kohderyhmä määrittää sen, missä kanavissa sisältöä kannattaa jakaa.

- Sosiaalisen median juju on siinä, että pitää saada kohderyhmä välittämään omaa viestiä eteenpäin. On tehtävä niin kiinnostavaa sisältöä, että ihmiset haluavat jakaa sitä. Somekeskustelua ei voi hallita. Pitää itse huolehtia siitä, että siellä on positiivista sisältöä juuri teistä. Tiedottamalla ei synny keskustelua, fiilistelyn avulla kyllä, Valtari toteaa.

Arvostakaa sometyötä

Nykypäivänä sosiaalisessa mediassa kannattaa kertoa tarinoita, mielellään kuvien avulla. Viestijöiden rooli on muuttunut tekijöistä sparraajiksi. Viestintä ei enää tee muiden puolesta vaan tukee muiden tekemistä.

- Kun somenäkyvyyttä rakennetaan, kannattaa ehdottomasti osallistaa asiantuntijat ja kollegat. Johdon aktivointi on erittäin tärkeää ja työntekijälähettiläiden avulla omaa viestiä saa vietyä eteenpäin. Tehkää somemaailmasta kiva juttu, sen pitää olla arvostettua työtä. Palkitkaa osallistujat, jotta hekin kokevat hyötyvänsä työstä, Valtari kehottaa.

Suomessa käytettiin Valtarin mukaan viime vuonna 30 miljoonaa euroa Facebook-markkinointiin. Suomalaisista 47 prosenttia käy päivittäin sosiaalisessa mediassa. Kyse ei siis ole mistään mitättömästä areenasta. Valtari ennustaakin, että tulevaisuudessa lähes kaikkien on lähdettävä mukaan somemarkkinointiin.

Entä mitkä ovat lähitulevaisuuden trendit somessa? Kanavista Valtarin mukaan Periscope ja Snapchat ovat nousussa. Suorat lähetykset tulevat yleistymään ja someviestinnässä korostuu jatkossa heittäytymiskyky, avoimuus ja esiintymistaidot.