Piiri 2016

Tehokas viestintä herättää tunteita

Piiri suurtapahtumassa käsiteltiin myös sosiaalisen median ja kuntamarkkinoinnin mahdollisuuksia ja karikoita. Viestintätoimisto Milttonin Heli Suominen kertoi, miten kuntamarkkinoija saa viesteihinsä tehoa.

​Heli Suomisen mukaan sosiaalinen media haastaa kaiken perinteisen viestinnän. Viestien tulvan keskellä perinteinen viranomaisviestintä haukkoo henkeään. Yhtä läpi päässyttä viestiä kohden aivot hylkäävät yli 200 000 turhaa viestiä.

- Viestin tärkeys lähettäjän mielessä ei enää riitä. Oleellista on, kiinnostaako se yleisöä ja saako se yleisön jakamaan viestiä omissa verkostoissaan. Siinä tarvitaan viestejä, jotka herättävät tunteita. Voimakas tunnereaktio läpäisee seulan, Suominen kertoo.

Virtuaalisuus ja kokemukset nousussa

Virtuaalitodellisuus on Heli Suomisen mukaan matkailumarkkinoinnin seuraava iso juttu.

- Hyvässä viestissä visuaalisuus ja pelillisyys ovat tärkeitä elementtejä. Virtuaalitodellisuus vie ne uudelle, entistä havainnollisemmalle tasolle. Lukemisen ja kuvien ohella me haluamme kokea paikat ja elämykset, Suominen sanoo.

Some-aikakaudessa ihmiset ovat uskottavimpia viestinviejiä ja esimerkiksi matkailijat jakavat kokemuksiaan omissa verkostoissaan. Siksi kuntien kannattaa panostaa myönteisiin kertomuksiin.

- Kynnys kertoa myönteisiä kokemuksia julkisesti on paljon korkeampi kuin kielteisen palautteen antaminen. Tämän huomaa selvästi some-kommenteissa. Myönteiselle palautteelle pitääkin olla helpot kanavat ja siihen pitää kannustaa, Suominen toteaa.

tags

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.