Terveellinen elinympäristö turvataan kunnassa viranomaisyhteistyöllä

Terveellinen elinympäristö turvataan kunnassa viranomaisyhteistyöllä. Kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistetään monin tavoin ja monella toimialalla. Kunnassa tehdään paljon maankäyttöön, rakentamiseen ja elinympäristöön vaikuttavia päätöksiä, joilla on merkittäviä vaikutuksia myös ihmisen terveyteen. Kuntaliitto on julkaissut Ympäristöterveys ja yhdyskunnat -oppaan kuntien päättäjille ja valmistelijoille. Siihen on koottu tietoa siitä, miten ympäristöstä aiheutuvat terveyshaitat voidaan parhaiten ottaa huomioon ja ennalta ehkäistä kunnallisessa päätöksenteossa.

Opas on suunnattu maankäytön suunnittelun, rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun sekä ympäristöterveydenhuollon viranhaltijoiden ja päätöksentekijöiden käyttöön.  Oppaassa on kuvattu terveysvaikutusten huomioiminen viranomaisprosessien eri vaiheissa. Vaikuttavimpaan lopputulokseen päästään kunnallisten viranomaisten tiiviillä yhteistyöllä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Myös tulevaisuuden kunnissa tarvitaan omaa osaamista päätösten terveysvaikutusten arviointiin.

Opas sisältää tietopaketin maa-, ilma- ja vesivälitteisistä terveysvaikutuksista. Varsin kattavasta oppaasta on saatavana myös tiivistelmä, joka soveltuu erityisesti tiedon jakamiseen päättäjille. Opas ja tiivistelmä ovat ladattavissa maksutta Kuntaliiton verkkosivuilta.

Hanke toteutettiin sosiaali- ja terveysministeriön sekä ympäristöministeriön rahoituksella. Projektipäällikkönä toimi ympäristöterveydenhuollon ylitarkastaja Aila Halonen.