Tilannekatsausta kasvusopimusten ja AIKO -rahoituksen aikatauluihin

Työ- ja elinkeinoministeriö avasi alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen (AIKO) määrärahan haut marraskuussa 2015. Ennakoidun rakennemuutoksen osalta liitot laativat varautumissuunnitelmat osaksi maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelmaa.

Maaliskuussa 2016 TEM linjasi, että jatkoneuvottelut kasvusopimuksista käydään Lappeenranta-Imatra-kaupunkiseudun, Oulun, Tampereen, Turun, Vaasan ja Joensuun kanssa. Lisäksi valittiin kaksi kasvuvyöhykettä: Suomen kasvukäytävä ja Pohjoisen kasvuvyöhyke.

Periaatepäätös kasvusopimuksista on menossa valtioneuvoston käsittelyyn toukokuussa 2016. Toukokuussa tehdään myös varojen jako koko AIKO-rahoituksen osalta sisältäen maakuntien liitoille jaettavat ennakoivan rakennemuutoksen varat.  Varsinaiset sopimukset on tarkoitus allekirjoittaa touko-kesäkuussa 2016.

Uusi alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen määräraha (AIKO) tukee kaupunkiseutujen ja kasvuvyöhykkeiden strategista kehittämistä, uusien kilpailukykyavausten käynnistämistä ja on merkittävä vipuvaikutuksen omaava väline tilanteessa, jossa alueilla ja kaupunkiseuduilla haetaan uusia elinvoimaa tukevia suuntia.