Tukea muutosviestintään

Kuntaliitto vahvistaa tukeaan kuntien ja maakuntien viestinnän ja osallisuuden järjestämiseen. Tälle asiantuntija-alueelle perustetaan ensimmäinen päätoiminen erityisasiantuntijan vakanssi. Tehtävää tulee hoitamaan viestintäjohtaja Jari Seppälä.

- Erityisesti nyt sote- ja maakuntauudistuksen tilanteessa viestintään pitää panostaa.Myös uusi kuntalaki painottaa viestintää ja vuorovaikutusta, ja samassa hengessä on valmisteltu myös tulevien maakuntien lainsäädäntöä. Käynnistymässä oleva Kuntasäätiön toiminta tukee eri tavoin tulevaisuuden kuntien työtä, ja viestinnän merkitys on sitäkin kautta suuri, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Uuden erityisasiantuntijan tehtäviä ovat kuntien ja maakuntien viestinnän ja markkinoinnin tukeminen ja kehittäminen, demokratian ja osallisuuden kysymykset sekä uuden Kuntasäätiön viestintä ja markkinointi.

Jari Seppälä aloittaa tehtävässä marraskuun alusta. Kuntaliiton oman viestinnän vetäjän haku aloitetaan pian. Toimenkuva muuttuu nykyisestä jonkin verran.

Kuntien ja maakuntien viestinnän ja markkinoinnin tukeminen on ollut tähänkin asti osa liiton viestintäyksikön tehtäviä, mutta nyt siihen on nimetty ensi kertaa päätoiminen asiantuntija.

- Saimme vastikään valmiiksi uudet kuntaviestinnän ohjeet. Koulutuksen ja konsultoinnin tarve on suuri, vaikka monet kunnat ovat jo vahvistaneet viestintäresurssejaan. Muutostilanne asettaa aivan uusia haasteita sekä muutosviestinnälle että tulevien maakuntien, palveluntuottajien ja myös tulevaisuuden kuntien vuorovaikutukseen asukkaiden ja asiakkaiden kanssa, Jari Seppälä sanoo.

Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä asettuu Kuntaliiton kuntakehityksen, demokratian ja johtamisen yksikköön. KDJ-yksikkö vetää useita demokratiaan ja tulevaisuuden kuntaan liittyviä ohjelmia ja projekteja. Erityisesti laaja Kunnat2021-ohjelma kehittää tulevaisuuden kunnan uutta roolia ja toimintatapoja entistä avoimempaan ja osallistavampaan suuntaan.

- Tässä haluamme tehdä näkyväksi kuntien omaa tulevaisuustyötä ja osallistaa mahdollisimman laajat verkostot mukaan. Muutosjohtaminen on ennen kaikkea viestintää, ja myös tulevaisuuden arkityössä viestintäosaaminen korostuu, sanoo tutkimus- ja kehitysjohtaja Kaija Majoinen.

Kuntien ja alueiden markkinointia kehitetään erityisesti Piiri-verkoston kautta. Vuosittain järjestetään muun muassa kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu. Piiri-verkoston käytännön vetovastuu on markkinointipäällikkö Eija Rautiaisella. Kuntien verkkoviestintää tukee edelleen viestintäyksikkö ja verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlund.

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.