EU-tietosuojalalainsäädäntö

Tulossa raportti ja koulutusta muutoksista

Vuodenvaihteessa 2015 - 2016 hyväksytyt EU:n tietosuoja-asetus ja -direktiivi tulevat kunnissa vaikuttamaan myös tieto- ja kyberturvallisuusratkaisuihin.

Asetuksen aiheuttamista muutostarpeista on tekeillä eräänlainen esiselvitys. Raportissa kuvataan keskeiset muutokset sekä annetaan ohjeita ensisijaisesti nyt meneillään oleviin tietojärjestelmähankkeisiin. Raportin julkaisee valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden ohjausryhmän (VAHTI) työryhmä.

Lisäksi työryhmä toteuttaa julkishallinnon tietosuojavastaavien koulutusohjelman HAUS-koulutuskeskuksessa. Maksullista koulutusta tarjotaan kaikille julkishallinnon organisaatioille, myös kunnille.

Työryhmän jäsenenä Kuntaliitosta on lakimies Ida Sulin.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.