Turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalvelut vastaanottokeskuksissa ja kuntien rooli

​Kuntaliitto on julkaissut yleiskirjeen (6/2016), jossa kuvataan kuntien ja vastaanottokeskusten työnjakoa turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa. Yleiskirjeessä on osin erilaisia tulkintoja kuin STM:n Kuntainfoissa 1/2016 ja 2/2016.

Turvapaikanhakijoilla (kansainvälistä suojelua hakeva ja tilapäistä suojelua saava) ei ole oikeutta asumisen perusteella annettaviin sosiaali- ja terveyspalveluihin, mutta heillä on oikeus välttämättömiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.

Ilman huoltajaa tulevalle kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle lapselle sekä ihmiskaupan uhrille, joka on lapsi, tulee järjestää samat terveyspalvelut kuin kuntalaisille.

Palvelujen järjestämisestä vastaa vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi turvapaikanhakija rekisteröidään. Vastaanottokeskus ostaa palvelut yksityiseltä palvelujen tuottajalta tai kunnalta.

Välttämättömät sosiaali- ja terveyspalvelut sisältävät terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kiireelliset palvelut sekä mahdollisesti muita terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilön välttämättömiksi arvioimia palveluja, henkilön hoidon tarve sekä oleskelun pituus huomioon ottaen.

Yleiskirjeessä tuodaan esille myös se, mihin palveluihin kielteisen päätöksen saaneet, ilman oleskelulupaa Suomessa oleskelevat henkilöt ovat oikeutettuja ja mikä kunnan rooli tältä osin on.

Turvapaikanhakijoiden vastaanottopalveluista aiheutuneista kustannuksista vastaa vastaanottokeskus täysimääräisesti.

Linkki yleiskirjeeseen

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista