Työllisyyspalveluihin luvassa kokeiluja

Työ- ja elinkeinoministeriön nimittämä selvityshenkilö Maria Kaisa Aula esittää, että hallitus käynnistää työllisyyspalveluihin alueellisia kokeiluja. Kokeiluissa TE-palveluiden järjestämisvastuu siirretään kaikkien työttömien osalta vuosina 2017 - 2018 alueen kunnille tai yhteistyöalueille.

​Kokeiluilla haetaan säästöä työttömyydestä aiheutuviin julkisen talouden kustannuksiin.  Aulan ehdotuksia oli mukana hallituksen 12.4.2016 julkaisemassa työllisyyspaketissa. Lopullinen raportti selvityksestä julkaistaan lähiaikoina.

- Kunnat ja Kuntaliitto ovat olleet asiassa erittäin aktiivisia, toteaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström Kuntalehden haastattelussa. Hän kertoo, että kokeiluun otetaan mukaan mahdollisimman monipuolisia ja erilaisia alueita. Aluerajaus voi hänen mukaansa olla maakunta, kunta tai muutama kunta.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen pitää päätöstä kokeilujen käynnistämisestä erittäin hyvänä ja Kuntaliiton tavoitteiden mukaisena.

- Kokeilujen valmistelutyöt tulee aloittaa välittömästi, jotta kokeilut saadaan käyntiin mahdollisimman pian, muistuttaa Kietäväinen.  Kokeilualueilla tulisi kyetä poikkeamaan laeista, jotka koskevat muun muassa työttömyysturvaa, aktiivista sosiaalipolitiikkaa, tietojen luovuttamista, kotouttamista, julkisia työvoima- ja yrityspalveluja ja mahdollisesti koulutusta.  Kuntaliiton tavoitteena on, että kokeilujen pohjalta voisi vielä tämän vaalikauden aikana saada aikaiseksi uutta pysyvämpää lainsäädäntöä vuoden 2019 jälkeiseen aikaan.

Linkkejä: