Uskalla kokeilla -ohjelma

Uskalla kokeilla -ohjelma vahvistamaan kuntien ja alueiden kokeilukulttuuria

Kuntaliitto on käynnistänyt Uskalla kokeilla -ohjelman ja markkinointikampanjan, joilla pyritään tekemään näkyväksi kuntien ja alueiden kokeilutoimintaa sekä edistämään kuntalähtöisiä kokeiluja ja verkottumista. Ohjelma startattiin 16.2.2016 Kuntatalolla osana Älykkäät kuntakokeilut -seminaaria.

Uskalla kokeilla -ohjelman painopisteenä on kuntien ja alueiden kokeilukulttuurin vahvistaminen, jolloin korostuvat organisaation toimintatavat, ilmapiiri ja uskallus kokeilla.

-  Työn tavoitteena on kokeilukulttuurin vahvistuminen sekä kokeiluhalukkuuden ja kokeiluosaamisen lisääntyminen. Kokeilujen myötä kuntien ja koko kunta-alan rooli kehittäjänä ja tuloksellisuuden parantajana vahvistuu. Samalla on tarkoitus, että kuntien maine suomalaista yhteiskuntaa uudistavina toimijoina vahvistuu, kertoo ohjelmapäällikkö Terttu Pakarinen.

Ohjelman tavoitteena on edistää kunta- ja aluelähtöisten kokeilujen käynnistymistä ja toteutumista sekä edistää kuntien ja muiden toimijoiden välistä vertaiskehittämistä. Ohjelman kautta tehdään näkyväksi kunnissa tapahtuvia kokeiluja sekä mielenkiintoisia, lupaavia ja hyviä käytäntöjä. Kuntien kokeilutoiminnasta kerätään kehitystarinoita, jotka nostetaan kampanjan avulla julkisuuteen.

Ohjelman toimintamuotoja ovat:
• MeUskaltajat -verkosto, joka on avoin kokeiluista kiinnostuneille ja muille verkostoille
• Tarinapajat, joissa opitaan toisilta kokeilevan kehittämisen avulla
• Kuntalähtöiset projektit, jotka tukevat kokeilujen onnistumista
• Tutkimusten tuottaman tiedon hyödyntäminen ja jalostaminen
• Uskalla kokeilla -verkostofoorumi ja yhteistyö muiden ohjelmien kanssa
• Kokeilulähettiläät -ryhmä, jonka kanssa kehitetään yhdessä ohjelmaa

Lisätietoja ohjelmasta: www.kunnat.net/uskallakokeilla

Liity mukaan MeUskaltajat-verkostoon!

MeUskaltajat-verkosto on avoin verkosto kaikille kokeiluista kiinnostuneille ja muille verkostoille. Verkoston kautta saat tietoa ajankohtaisista kokeiluihin liittyvistä teemoista sekä tapahtumista ja seminaareista.

Lue lisää ja liity mukaan!