USO Uuden sukupolven organisaatiot ja johtaminen -verkostoprojekti 2015-2016

USO-kunnat polulla kohti tulevaa

USO-verkostoprojektin kunnat kokoontuivat projektikauden päätösseminaariin 29.11.2016 Kuntatalolle. Seminaarissa koottiin yhteen projektin aikaansaannoksia ja viriteltiin ajatuksia maailman murroksesta ja tulevaisuudesta.

Päätösseminaari 11/2016

USO-verkostoprojektin avasi Kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Kaija Majoinen, joka kertoi puheenvuorossaan Kuntaliiton visiosta: Onnistuva Suomi tehdään lähellä.

- Onnistuva Suomi tehdään mahdollistamalla alhaalta ylöspäin ja kunnissa tapahtuva kehittämistyö, kuvasi Majoinen.

USO-projektipäällikkö Jarkko Majava ja kuntakohtaisen konsultoinnin projektipäällikkö Anssi Hietaharju kävivät läpi kaksivuotista projektikautta.

- Erilaisten kuntien rooli tulevaisuudessa on korostunut kahden vuoden työskentelyssä. Olemme jäsentäneet kuntien tulevaisuuden näkymää muutosten kautta. Kuva on selkiytynyt kahden vuoden aikana, mutta kaikilta osin kristallin kirkas se ei ole vielä, kertoivat Majava ja Hietaharju.

Kokkolan kaupunki on ollut mukana USO-verkostoprojektin kaikilla kolmella kaudella. Strategiapäällikkö Piia Isosaari ja valtuutettu, kaupunginhallituksen II vpj. Raimo Herlevi kertoivat kaupungin suunnitelleen kausittain, miten USO-verkostoprojekti voi tukea kaupungin kehittämistyötä. Projektien aikana konsultointi on ollut tukena mm. kaupunkistrategian laadinnassa, organisaatio- ja johtamismalliselvityksessä sekä omistajapoliittisten linjausten laatimisessa.

Professori Janne Tienari Hankenilta toi seminaariin ajatuksia strategiatyöstä ja kuvasi strategisessa johtamisessa käynnissä olevaa muutosta.

- Maailma on menossa siihen suuntaan, että myös strategiatyön pitäisi olla entistä nopeampaa ketterämpää, yhdessä tekevää ja kaiken mahdollisen tiedon hyödyntävää, kertoi Tienari.

Emerituspäätoimittaja Tapani Ruokanen tarkasteli puheenvuorossaan maailman menoa ja pohti Suomen selviytymistä.

- Suomi on yhä monella tavalla ”maailman paras maa”. Jotta olisimme jatkossakin sitä, meidän on kyettävä riittävästi myös muuttumaan, sanoi Ruokanen.

Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen puhui talouden vallan laajenemisesta politiikan alueelle.

- Politiikan kyky tehdä päätöksiä on heikentynyt ja talouden poliittinen luonne on tullut aiempaa ilmenevämmäksi. Talouden piiristä on alettu käyttää sellaista valtaa, joka ennen ajateltiin olevan käytettävissä vain politiikan piiristä, kuvasi Teivainen.

Jarmo Asikainen päätti seminaarin kiittämällä osallistujakuntien edustajia aktiivisesta osallistumisesta projektiin. Välillä sumuiseltakin näyttävään tulevaisuuteen Asikainen antoi osallistujille selviytymisneuvon: tarvitaan tavoitteita, muutosjohtamista ja muilta oppimista.

Uusi kaksivuotinen USO-verkostoprojekti käynnistyy vuoden 2017 alussa ja ilmoittautuminen projektiin on nyt käynnissä. Lisätietoa projektikauden teemoista ja toiminnasta: https://uusi.kuntaliitto.fi/node/577