Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta

Uusi JUHTA asetettiin

Valtioneuvosto täsmensi helmikuussa 2016 julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan (JUHTA) tehtäviä ja asetti uuden neuvottelukunnan seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Neuvottelukunnan uusi toimikausi alkoi 1.3.2016.

​Neuvottelukunnan puheenjohtajana jatkaa ylijohtaja Anna-Maija Karjalainen valtiovarainministeriöstä. Varapuheenjohtajan on Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio. Juhtassa on puheenjohtajien lisäksi 12 jäsentä, joista puolet edustaa valtionhallinnon toimijoita ja puolet kuntasektoria.

Neuvottelukunnan tehtäviä täsmennettiin vastaamaan voimassa olevaa julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknistä toimialaa koskevaa lainsäädäntöä. Lisäksi Juhtan tehtävää tietojen ja tietoaineistojen käytön seurannassa ja edistämisessä laajennetaan. Seurantatehtävää laajennetaan tietohallintohankkeista julkisen hallinnon ICT-toiminnan edistymisen ja kustannuskehityksen seurantaan.

Valtiovarainministeriön yhteydessä toimivan neuvottelukunnan tehtävänä on edistää julkisen hallinnon toimintatapojen ja palveluiden tuotantotapojen uudistamista ja käyttöönottoa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntämällä. Lisäksi se antaa julkisen hallinnon tietohallintoa koskevia suosituksia (JHS). Neuvottelukunta on ministeriöiden ja kunnallishallinnon pysyvä yhteistyö- ja neuvotteluelin.

JUHTAn toimintaa tiivistetään ja tiedonkulkua parannetaan

Neuvottelukunnan toimintaa on haluttu tiivistää ja Juhtan reagointikykyä vahvistaa, jonka myötä Juhtan jäseniä on edelliskautta vähemmän. Lisäksi aiemman kolmen jaoston sijaan Juhtalla on vain yksi jaosto, millä pyritään erityisesti parempaan tiedonvaihtoon ja ehkäistä asioiden siiloutumista. Juhtan jaoston koordinoimana toimii lisäksi asiantuntijaryhmiä, joiden tehtäviin kuuluu asioiden käytännön valmistelu esimerkiksi jhs-suositusten käynnistäminen ja sisältöjen valmistelutyö. Asiantuntijaryhmiä perustetaan ja lakkautetaan tarpeen mukaan ja niiden tehtäväkenttä vaihtelee tietosuojasta hankinta-asioihin ja paikkatiedosta tietovarantoihin sekä kokonaisarkkitehtuurin edistämisestä ja talous- ja toimintatiedon kehittämiseen.

Juhtan tukena toimii lisäksi kuusihenkinen sihteeristö, joka muodostuu viidestä valtiovarainministeriön virkamiehestä ja yhdestä Kuntaliiton edustajasta. Sihteeristön puheenjohtaja on myös Juhtan jaoston puheenjohtaja.

Neuvottelukunnan kokoonpano 2016–2019

Valtioneuvosto nimesi julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan toimikaudeksi 1.3.2016–28.2.2019. J

Puheenjohtaja: Anna-Maija Karjalainen, valtiovarainministeriö

Varapuheenjohtaja: Hanna Tainio, Suomen Kuntaliitto

Juhtan jäsenet

tietohallintopäällikkö Ari Vähä-Erkkilä, Kansaneläkelaitos

johtaja Hannu Sirén, opetus- ja kulttuuriministeriö

tietojohtaja Tiina Pesonen, sosiaali- ja terveysministeriö

teollisuusneuvos Sirpa Alitalo, työ- ja elinkeinoministeriö

ylijohtaja Päivi Laajala, valtiovarainministeriö

viestintäjohtaja Jussi Salmi, ympäristöministeriö

tietotekniikkapäällikkö Markku Raitio, Helsingin kaupunki

tietohallintojohtaja Pekka Kantola, Kuusamon kaupunki

kunnanjohtaja Mikael Grannas, Sipoon kunta

johtaja Maria Taipale, Raision seudun koulutuskuntayhtymä

johtaja Juha Kinnunen, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri

kehityspäällikkö Tanja Rantanen, Suomen Kuntaliitto

Juhtan sihteeristössä Kuntaliiton edustajana on erityisasiantuntija Elisa Kettunen.

Juhtaan liittyvät asiakirjat löytyvät VM:n wiki-sivustolta:https://wiki.julkict.fi/julkict/juhta/juhta-assetus-ja-jasenet-2016