Uutta ohjeistusta vesihuollon ohjaamiseen ja kehittämiseen kunnissa

​Kuntaliitto on julkaissut kaksi kuntien vesihuollon toimijoille ja luottamushenkilöille tarkoitettua opasta: laaja ja syvällinen opas Vesihuollon kehittäminen ja ohjaaminen sekä luottamushenkilöille suunnattu tiivistelmä Vesihuollon kehittämissuunnitelma ja palvelutason määritteleminen pähkinänkuoressa.

Vesihuollon kehittäminen ja ohjaaminen -oppaan tavoitteena on kannustaa kuntia vesihuollon systemaattiseen kehittämiseen, korostaa maankäytön suunnittelun näkökulmia vesihuollon kehittämisessä, tuoda vesihuollon palvelutason määritteleminen osaksi vesihuollon kehittämistä sekä laatia kuntien käyttöön vesihuollon kehittämissuunnitelman sisältömalli.

Vesihuollon kehittämissuunnitelma ja palvelutason määritteleminen pähkinänkuoressa on erityisesti päättäjille suunnattu tiivistelmä Vesihuollon kehittäminen ja ohjaaminen -oppaasta. Lyhennelmä sisältää tiivistetysti ohjeita palvelutason määrittämiseen sekä kehittämissuunnitelman suositellun sisällön.

Oppaat ovat Kuntaliiton Harkittua omistajaohjausta -työkaluja kuntatekniikan konserniohjaukseen projektikokonaisuuden tuotoksia. Vesihuollon osaprojekti, Vesihuollon kehittäminen ja ohjaaminen toteutettiin yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, ympäristöministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Vesilaitosyhdistyksen kanssa. Lisäksi rahoitusta saatiin Maa- ja vesitekniikan tuki ry:ltä. Oppaan laatimisessa hyödynnettiin kuntien, vesihuoltolaitosten, viranomaistahojen ja konsulttien kokemuksia ja menetelmiä. Oppaaseen on koottu kentän hyvät käytännöt ja niitä on kehitetty edelleen.

Päättäjäoppaita toimitetaan painettuina ilmaiskappaleina kaikkiin Suomen kuntiin kevään 2016 aikana.