Valinnanvapautta ja monikanavarahoitusta kehittämään työryhmä

Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut valmisteluryhmän asiakkaan valinnanvapauden ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamiseen liittyvän lainsäädännön valmistelua ja vaikutusarviointeja varten. Työ liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen.

Valmisteluryhmän tehtävänä on valmistella asiakkaan valinnanvapautta sekä monikanavarahoituksen yksinkertaistamista koskeva lainsäädäntö vaikutusarviointeineen. Ryhmä toimii sote-uudistuksen projektiryhmän alaisuudessa ja sen tulee ottaa huomioon myös muissa sote-uudistuksen valmisteluryhmissä tehtävä työ.

Kuntaliitto tiiviisti mukana valmistelutyössä

Kuntaliiton jäsen valmisteluryhmässä on sosiaali- ja terveysyksikön erityisasiantuntija Tero Tyni. Valmisteluryhmän puheenjohtaja toimii ylijohtaja Outi Antila ja varapuheenjohtajana Kirsi Varhila, kumpikin STM:stä. 11 jäsenen lisäksi työryhmässä on 9 asiantuntijasihteeriä.

Aikataulu

Tavoitteena on, että maakuntien rahoitusta sekä asiakkaiden valinnanvapautta koskevat hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle syyskuussa 2017. Monikanavaisen rahoituksen yksinkertaistamista ja valinnanvapautta laajentava lainsäädäntö on tarkoitus saada voimaan 1.1.2019.

Linkkejä: