VATI - Ympäristöterveydenhuollon yhteistä tietojärjestelmää kehitetään

Maa- ja metsätalousministeriö sekä sosiaali- ja terveysministeriö ovat käynnistäneet VATI-yhteishankkeen ympäristöterveydenhuollon tietojärjestelmän kehittämiseksi. Hankkeelle on saatu noin 3 miljoonan euron rahoitus (VM, MMM ja STM) ja hanke kestää vuoden 2018 loppuun.
 Hankkeelle on asetettu ohjausryhmä, jossa Kuntaliiton edustajana on ympäristöterveydenhuollon erityisasiantuntija Tarja Hartikainen ja henkilökohtaisena varajäsenenä Vantaan kaupungineläinlääkäri Kirsi Hiltunen.

Hankkeelle tullaan asettamaan mm. kehittämisryhmä, johon haetaan jäseniksi osaajia myös kunnallisista valvontayksiköistä. Lisäksi hanketoimistoon tullaan palkkaamaan hankejohtaja, kehittämisasiantuntija ja IT-arkkitehti.

Nyt käynnistyvässä VATI-hankkeessa tullaan rakentamaan palvelukokonaisuus kaikkien ympäristöterveydenhuollon viranomaisten yhteiskäyttöön. Kuntien valvontaviranomaiset pääsevät mukaan kehittämistyöhön ja tähän mahdollisuuteen tulee aktiivisesti tarttua, jotta järjestelmästä saadaan myös käytännön valvontatyötä tukeva. VATI-hanketoimisto sijoittuu Eviraan.

Ympäristöterveydenhuollon tietojärjestelmät ja erityisesti tiedonkeruun aiheuttamat ongelmat ovat saaneet viime vuosina paljon kritiikkiä kunnista käytännön valvontaa tekeviltä viranhaltijoilta. Tietojärjestelmien toimimattomuus nousi esiin myös Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomuksessa ympäristöterveydenhuollosta.

Hankkeen tavoitteeksi asetettiin asiakaslähtöiset palvelut ja kustannushyödyt. Valvontatiedot tallentuvat keskitettyihin tietovarantoihin ja näkyvät reaaliaikaisesti kaikilla käyttäjäryhmillä. Tavoitteena on myös parantaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja muutosvalmiutta. Organisaatioriippumaton ratkaisu kestää valvonnan järjestämisessä mahdollisesti tapahtuvat muutokset ja mahdollistaa myös uudet viranomais-yhteistyömallit. Ympäristöterveydenhuollon organisointi tulevaisuudessa on tällä hetkellä avoin. Kuntaliiton tavoitteena on että uusi järjestelmä palvelisi myös kuntia ja kunta saisi järjestelmästä tarvitsemansa tiedot ilman ylimääräisiä kustannuksia. Järjestelmän tulisi tukea terveellisen elinympäristön edistämistä kuntatasolla.