Kuntamarkkinat 2016

Viestinnän muutos - muutoksen viestintä

Miten saada viesti tavoittamaan ihmiset? Tässä yksi viestinnän ydinkysymyksistä. Kun toimintaympäristö muuttuu, myös viestinnän on muututtava. Viestinnän muutoksia pohdittiin Kuntamarkkinoilla Helsingissä 14.9. Kokemuksiaan jakoi yleisölle Joensuu ja Pudasjärvi.

Joensuun kaupungin viestintäpäällikkö Ville Moilanen kertoi Joensuun innovatiivisista tavoista viestiä. Moilasen mukaan Joensuun viestintä oli aiemmin vanhanaikaista tiedottamista.

- Teimme tiedotteita, joita yritimme jaella mutta ketään ei oikeastaan kiinnostanut. Viestit eivät tavoittaneet ihmisiä. Päätimme kysyä kaupunkilaisilta mitä pitäisi tehdä, jotta homma toimisi, Moilanen sanoo.

Palautteen perusteella kaupunki päätyi viestimään kovemmin, useammin ja useassa eri kanavassa. Viestintä tapahtuu asia edellä, monimediaalisesti. Joensuu on herättänyt huomiota muun muassa raportoimalla valtuuston päätöksistä poikkeuksellisella tavalla.

- Päätimme vähän kokeilla somessa huutamista. Aina kun nuija kopahti kokouksessa, postasimme kuha-meemin Twitteriin. Meemikokeilu oli todella onnistunut, tavoitimme meemeillä yli 150 000 ihmistä, Moilanen kertoo.

Pudasjärvi haluaa edistää maahanmuuttoa

Hieman toisenlaisen näkökulman muutosviestintään antoi monikulttuurisen työn koordinaattori Johanna Malmelin. Pudasjärven kaupunki on tehnyt strategisen päätöksen edistää maahanmuuttoa.

- Pudasjärvi on tunnettu hyvästä maineestaan liittyen maahanmuuttajien vastaanottoon ja kotouttamiseen. Haluamme olla kansainvälinen ja monikulttuurinen kunta. Tavoitteemme on, että vuoteen 2018 mennessä 10 prosenttia asukkaista olisi maahanmuuttajataustaisia, Malmelin kertoo.

Viestiminen kriittisille äänille on kuitenkin haastavaa. Avaimia onnistumiseen on esimerkiksi päätöksenteon ja valmistelun avoimuus. Kuntalaisia on pidetty ajan tasalla ja johto ja päättäjät ovat sitoutuneet asiaan.

- Maahanmuutto on yksi Pudasjärven elinvoimatekijöistä. Panostamme paljon yhteisöllisyyteen ja verkostotyöskentelyyn, Malmelin kuvailee.

Kuntaesimerkkien lisäksi viestinnän merkityksestä muutoksessa puhui professori Riitta Viitala. Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä puolestaan esitteli vuoden 2017 kuntavaalien ulkoasua.

Viestintäseminaarin esitykset löytyvät täältä.

tags

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.