Yleisohje kunnan ja kuntayhtymän konsernitilinpäätöksen laatimisesta

Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjetta kunnan ja kuntayhtymän konsernitilinpäätöksen laatimisesta on tarkistettu.

​Uuden kuntalain (410/2015) myötä käytännössä kaikki kunnat laativat konsernitilinpäätöksen, joka sisältää konsernituloslaskelman, -taseen ja konsernin rahoituslaskelman sekä niiden liitetiedot. Yleisohjeessa on tarkennettu sisäisen omistuksen eliminointia koskevia ohjeita. Poistoeron ja vapaaehtoisten/verotusperusteisten varausten käsittelytapaa on myös muutettu, erät rinnastetaan konsernitilinpäätöstä laadittaessa pääsääntöisesti ylijäämäeriin.

Käsittelytavan muutoksella on vaikutuksia myös sisäisen omistuksen eliminointiin, vähemmistöosuuden erottamiseen ja osakkuusyhteisön yhdistelemiseen sekä tilinpäätöskaavoihin. Yleisohje korvaa 2011 annetun vastaavan yleisohjeen. Tarkistettua yleisohjetta sovelletaan laadittaessa konsernitilinpäätöstä vuodelta 2015.

Konserniyleisohje löytyy osoitteesta: http://www.kuntaliitto.fi/asiantuntijapalvelu/kirjanpitolautakunnan-kuntajaoston-voimassa-olevat-yleisohjeet

Kuntaliiton sivuilla 18.1.2016 julkaistun taittamattoman yleisohjeen liitettä 7 on tarkistettu 22.1.2016.

Katso myös Kuntaliiton luentomateriaali yleisohjeen keskeisimmistä muutoksista.