Yliopistollisten sairaanhoitopiirien Virtuaalisairaala -kehittämishanke sai myönteisen rahoituspäätöksen

Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt rahoituksen kehittämishankkeelle, joka on Suomen yliopistollisten sairaanhoitopiirien yhteishanke.

​Mukana ovat Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri sekä hankkeen koordinoijana toimiva Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS). Yliopistosairaanhoitopiirein väestövastuu- ja vaikutusalueeseen kuuluvat kaikki suomalaiset. 12 miljoonan euron kokonaisuuteen saadaan kuuden miljoonan rahoitus hallitusohjelmaan liittyvältä Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihankkeelta, toinen kuusi miljoonaa on yliopistollisten sairaanhoitopiirien omaa rahoitusta.

Virtuaalisairaala 2.0 -hanke kehittää asiakaslähtöisiä, digitaalisia terveyspalveluita. Siinä tuotetaan kansalaisille, potilaille ja ammattilaisille erityisesti erikoistason hoitoon kytkeytyviä digitaalisia terveyspalveluita. Hankkeen osa-alueita ovat palveluiden kehittämiseen liittyvän toiminnan muutoksen tuki, innovaatiofarmi sekä palvelutuotanto yhteistyössä rakentuvalle tekniselle alustalle. Virtuaalisairaala 2.0 -hankkeen näkyvimpänä osana rakennetaan Terveyskylä.fi-palvelua.

Lisätietoa Virtuaalisairaala-hankkeesta löytyy sivuilta Terveyskylä.fi Kuntaliitossa toimiva AKUSTI-foorumi tukee Virtuaalisairaalan kehittämistyötä sekä koordinoi yhteistyötä muiden valtakunnallisten kehittämishankkeiden kanssa.