Hyvää kansainvälistä naistenpäivää kuntavaaliehdokas - anna nyt tasa-arvolupauksesi

Kunnallinen luottamushenkilö tai kuntavaaliehdokas, tasa-arvolupauksen antaminen kuntasi tasa-arvon edistämiseksi ei ole koskaan ollut näin helppoa. Kirjoita Twitteriin oma lupauksesi hashtagillä #tasaarvolupaus. Ja jos on vielä tilaa jäljellä, voit lisätä #kunnat.

Vinkkejä saat Kuntaliiton julkaisusta Tasa-arvo ajan tasalle tai itse Eurooppalaisesta naisten ja miesten paikallishallinnon tasa-arvon peruskirjasta.

”Varmistan osaltani, että eri etnisten ryhmien naisia ja miehiä, tyttöjä ja poikia ei syrjitä missään palvelussa”, lupaa Kuntaliiton hallituksen jäsen Sari Rautio. Mikä on sinun tasa-arvolupauksesi?

Kuntaliitto julkaisi 7.3.2017 Eurooppalaisen tasa-arvon peruskirjan pikaoppaan, Tasa-arvo ajan tasalle. Oppaasta voi poimia esimerkiksi seuravanlaisia lupauksia:

• ehdotan valtuustolleni tasa-arvon peruskirjan hyväksymistä ja valmistelen kuntani tasa-arvotavoitteet peruskirjan pohjalta

• seuraan ja vaadin, että tasa-arvotavoitteet toteutetaan

• edellytän kuntani päätösten valmistelussa sukupuolivaikutusten arviointia

• ehdotan naista kunnanvaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajiksi

• ehdotan miestä sosiaalilautakunnan puheenjohtajaksi

• kieltäydyn tekemästä päätöksiä, jotka heikentävät tasa-arvoa

• esitän, että kuntani päiväkotien toiminta on vapaa sukupuoleen sidotuista ennakkokäsityksistä

• seuraan, että teatteri-, musiikki- ja kirjastotoimien tarjonta houkuttelee kaikkia sukupuolia

• rohkaisen koulutuksenjärjestäjiä kannustamaan nuoria perinteisistä poikkeaviin opiskelu- ja uravalintoihin

• vaadin, että kuntani ennaltaehkäisee väkivaltaa puistoissa, joukkoliikenteessä ja kotona

• sitoudun tasa-arvon edistämiseen julkisissa hankinnoissa

Kuntaliiton tasa-arvolupaus -kampanja on osa Kuntaliiton tekoa 100 tasa-arvotekoa –kampanjassa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlinassa.

Euroopan kuntajärjestöjen kattojärjestön CEMR:n (Council of European Municipalities and Regions) laatiman Eurooppalaisen naisten ja miesten tasa-arvon paikallishallinnon peruskirjan avulla kunnat voivat lisätä sitoutumistaan sukupuolten tasa-arvon edistämiseen käytännössä suomalaisen lainsäädännön mukaisesti. Tähän mennessä vain 16 kuntaa ja kaksi maakunnan liittoa on hyväksynyt peruskirjan. Kuntaliitto suosittelee kunnille, maakunnille ja kuntayhtymille tasa-arvon peruskirjan hyväksymistä ja sen tehokasta toimeenpanoa.

Lisätietoja:
Sinikka Mikola, erityisasiantuntija, sinikka.mikola@kuntaliitto.fi, puh. +358 9 771 2210, +358 50 342 8218.

Tasa-arvon peruskirjan pikaopas on saatavilla maksutta osoitteesta http://shop.kunnat.net/product_details.php?p=3320

Eurooppalainen naisten ja miesten tasa-arvon peruskirja paikallishallinnossa löytyy tästä

100 tasa-arvotekoa: http://www.tasaarvo100.fi/ ​
#tasaarvo100