Kokonaisarkkitehtuuri

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin mallinnuspalvelu arkkitehtuuripankki.fi on uudistunut

Kuvituskuva: keskeneräisellä työmaalla olevat kottikärryt, joissa on multaa.

Valtiovarainministeriö tarjoaa julkiselle hallinnolle, yhteistä kokonaisarkkitehtuurin mallinnuspalvelua, joka on maksutta myös kuntien käytössä. Palvelun toimittaa QPR. Toimintamallin taustalla ovat lait, laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011) ja laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) jotka edellyttävät julkista hallintoa kehittämään toimintaansa. Käytännössä viranomaisten tulee entistä paremmin suunnitella ja kuvata organisaation prosessit sekä kokonaisarkkitehtuuri.

Mallinnuspalvelussa on uutta sisältöä ja parhaita toimintatapoja organisaatioiden vapaaseen käyttöön:

• JHKA 2.0 mukainen rakenne

• Mallintaminen JHS179.2, JHS198 sekä JHS152 mukaisesti

• Mahdollistaa myös organisaation oman toiminnan kuvaamisen

• ST IV tason tietosuoja alkaen 1.1.2018

Kunnan toiminnan kehittäjän kannattaa nyt:

1. Hankkia maksuton käyttöoikeus mallinnuspalveluun osoitteessa www.arkkitehtuuripankki.fi. Mahdollisesti jo käytössä olevat vanhat tunnukset toimivat uudistuneessa palvelussa.

2. Tiedustella maksutonta pääkäyttäjä- ja mallinnustukea osoitteesta arkkitehtuuripankki@qpr.com

3. Osallistua syksyn maksuttomiin yhteentoimivuusvalmennuksiin: https://www.avoindata.fi/fi/content/valmennusaikataulut-ja-ilmoittautuminen

Lisätietoa:

Valtiovarainministeriö: Neuvotteleva virkamies Hannu Ojala, hannu.ojala(at)vm.fi

QPR: Timo Maisila, QPR Software, timo.maisila(at)qpr.com

Kuntaliiton KA-verkosto: Jari Ylikoski