Kulttuurikasvatussuunnitelmat värittävät vuonna 2017 yli kolmasosan Suomea

Kulttuurikasvatussuunnitelma on kunnan tai alueen suunnitelma ja sopimus siitä, miten kulttuuri- ja kulttuuriperintökasvatusta tarjotaan systemaattisesti osana kunnan perusopetusta vuosiluokalta toiselle edeten. Kulttuurivoltti-hankkeen (2014–2016) tuloksena kulttuurikasvatussuunnitelmien määrä tulee ylittämään Suomi 100 -juhlavuonna jo sadan kulttuurikasvatussuunnitelman rajapyykin.

​Kulttuurivoltti-hankkeessa kulttuurikasvatussuunnitelmia edistettiin luomalla selkeä ja innostava verkkotyökalu, joka auttaa laatimaan kulttuurikasvatussuunnitelman kaikenkokoisiin kuntiin. Työkalu tarjoaa vinkkejä ja valmiita malleja. Sivusto on käännetty myös ruotsiksi ja englanniksi ja se on kaikkien vapaassa käytössä osoitteessa www.kulttuurikasvatussuunnitelma.fi.

Tukea kulttuurikasvatussuunnitelmien laatimiseen antoivat myös ympäri Suomea järjestetyt Kulttuuria kouluun! -työpajat. Lastenkulttuurikeskusten järjestämissä työpajoissa kulttuurikasvatussuunnitelmien puolesta puhuivat opetustoimen, kulttuuritoimen, taiteilijakentän ja kunnan edustajat. Työpajakiertue tavoitti 83 Suomen kuntaa.

Kulttuurikasvatussuunnitelmia oli hankkeen päättyessä joulukuussa 2016 noin 90 Suomen kunnassa ja noin 50 kuntaan suunnitelma on valmisteilla. Ennen työpajakiertueen käynnistymistä vuonna 2015 kulttuurikasvatussuunnitelma oli vain 43 kunnassa. Hankkeen tuloksina kulttuurikasvatussuunnitelmien määrä Suomessa kolminkertaistui. Tulokset voi katsoa kartoista osoitteesta kulttuurikasvatussuunnitelma.fi/ohjeet.

Kulttuurikasvatussuunnitelma.fi on työkalu, joka auttaa kulttuurikasvatussuunnitelman laatimisessa. Kulttuurivoltti-hanke edisti suunnitelmien laatimista valtakunnallisesti vuosina 2014–2016. Hankkeen toteuttivat Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ja Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto. Hanketta rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö ja pääyhteistyökumppaneina olivat Kuntaliitto, Opetushallitus ja Taiteen edistämiskeskus.

Lisätiedot:
Elina Järvelä, koordinaattori