Kuntavaalit

Kuntaliitto mukana yhteistyössä YLE:n vaalidatahackatonissa 17.2.2017

Yle järjestää helmikuun 17. päivä 2017 toimittajille, tutkijoille, yhteisöaktiiveille, ohjelmoijille ja kaikille kuntavaaleista kiinnostuneille vaalidatahackin. Kuntaliitto, Kommuntorget ja Kuntalehti tekevät YLE:n kanssa yhteistyötä hackatonin toteuttamiseksi antamalla asiantuntija-apua ja dataa hackatonin käyttöön.

Hackatonissa etsitään uusia näkökulmia kuntavaaleihin ja opetellaan käyttämään Wikidata-palvelua yhteistyöalustana. Tapahtumassa käytettävällä Wikidata-palvelulla voi tehdä hakuja ja yksinkertaisia visualisointeja. Kaikkien vuoden 2012 kuntavaalien ehdokkainen tuominen Wikidataan ja kuntadatan täydentäminen ennen hackathonia on käynnissä. Tämän vuoden ehdokkaat täydennetään, kun oikeusministeriö julkaisee lopulliset listat myöhemmin keväällä. Hackatonissa käytetään siis edellisten vaalien ehdokasdataa.

Hackaton koostuu kahdesta teemasta. Kuntailmiö -teemassa keskitytään poliittiseen analyysiin. Demokratia-infrassa keskitytään datan kokoamiseen ja sitä tukevan infran rakentamiseen. Molempiin teemoihin tarvitaan sekä teknologian että sisällön osaajia.

Mikäli vaalidatahackaton kiinnostaa ja haluat lisätietoa tai ilmoittautua osallistujaksi, mukaan voi ilmoittautua seuraavan linkin kautta: https://vaalidatahack.github.io/

Mikä on hackaton?

Hackatonit ovat menetelmä, joissa nopeasti, esimerkiksi yhden tai kahden päivän aikana koodarit ja sovelluskehittäjät ja toimialan asiantuntijat yhteistyössä ratkovat yleensä ennalta asetettuja haasteita tai innovoivat uusia ideoita tietoteknologian keinoin. Hackatoneja voidaan hyödyntää oppimismenetelmänä opiskelussa, mutta yhtä hyvin sitä voi käyttää ammattilaisten kesken esimerkiksi ideoiden tai sovellusten hahmottelemiseen tai ongelmanratkaisuun. Hackatonit alkavat usein alustuksilla, jossa kerrotaan hackatonin tarkoituksesta tai tehtävästä, jonka jälkeen käydään käsiksi työhön joko tiimeissä tai yksittäisinä henkilöinä. Yleensä hackatonin lopuksi esitellään lopputulokset muille osallistujille. Hackatonin konsepti elää tarpeiden ja toteuttajien mukaan, eikä tarkkaan määriteltyjä sääntöjä ole.

Lisätietoja Kuntaliitossa antaa Elisa Kettunen